De vraag
Mijn behandeling werkt niet
Beste meneer Solomon,
Kunt u mij enkele voorbeelden geven van succesvolle behandelingen? Hoe kom ik erachter wat voor type ik ben. Kunt u mij advies geven met betrekking tot antidepressiva? Ik gebruik Seroxat, maar ik voel me daar niet goed bij. Ik voel me er mat door. Ik ben nooit ergens enthousiast over, ik ben paranoïde en ik voel me verdrietig. Ik voel me niet echt geholpen door mijn psycholoog. Ik heb het idee dat zij niet begrijpt dat ik ernstig depressief ben. Soms wil ik een eind aan mijn leven maken. Ik ben wanhopig. Kunt u mij advies geven?
Dankjewel! Renee

Het advies
Beste Renee,
Ik vind het naar voor je dat je zulke serieuze problemen hebt. Als je al die rottige dingen zo voelt, dan helpen de medicijnen niet goed voor jou. Als je net met medicijnen bent begonnen, onthoud dan dat het vaak zes weken duurt voordat medicijnen aanslaan. Maar als die tijd al voorbij is, dan klinkt het op basis van wat je vertelt alsof je de verkeerde medicatie hebt of de verkeerde dosis. Ik ben geen dokter en ik kan je niet vertellen welke medicijnen wel werken voor jou, maar het is zaak dat je een andere dokter vindt, die jou andere medicijnen geeft.
Probeer, als dat mogelijk is, een afspraak te maken met iemand die gespecialiseerd is in psychofarmacologie, want misschien ligt jouw situatie wat gecompliceerder dan het 'standaard geval'. Ook is het belangrijk dat je snel een dokter vindt die je probleem serieus neemt. Een psycholoog die de problemen die jij hebt niet echt begrijpt of gelooft helpt je bepaald niet - integendeel.
Andrew Solomon