De vraag
Meer paniekgevoelens bij mensen
Geachte heer Meulenbeek,
Ik denk dat ik last heb van paniekaanvallen. Het is niet meer zo erg als enige tijd geleden maar het is er denk ik nog wel. Het uit zich in erg zweten. Ik kan dan aan niets anders meer denken dan dat zweten. Het duurt meestal zo’n 15 a 20 minuten. Het heeft er ook mee te maken of iemand ziet dat ik zo zweet of dat ik alleen ben. Als ik alleen ben, kan ik er goed mee omgaan. Ik ga gewoon aan het werk, wapper mezelf koelte toe, leg eventueel een koele natte doek in mijn nek en na 15 minuten ben ik het vergeten.
Als er mensen bij zijn raak ik echt in paniek, ik denk dan “ik moet hier weg”. Ik krijg tintelingen in mijn armen en benen, ik kan niet meer helder denken… Iemand stelde me de vraag: “Wat heb je nu nodig op zo’n moment, wat zou maken dat je niet zo in paniek raakt”. Het eerste wat ik bedacht was: “De “anderen” dus de mensen die me zo zien met dat gezweet, dat anderen er gewoon geen aandacht aan besteden, zoiets, of dat ze even mee wapperen, of even dat handdoekje voor me opzoeken. Zoiets.
Het zal wel met acceptatie ofzo van doen hebben. Maar meestal bevestigen mensen dat ik me er inderdaad terecht ongemakkelijk onder voel. Met opmerkingen als “Als ik zo moet zweten, ga ik meestal even zitten, misschien moet je dat doen”, of er wordt waarschijnlijk onbewust op momenten dat ik er geen last van heb, vervelende opmerkingen over gemaakt over bijvoorbeeld hyperventileren (want daar neig ik dan toe). Ik moet zeggen dat ik in goede tijden ook wel eens lacherig doe over hyperventileren maar ik heb er moeite mee als een collega dat doet. Het draagt ertoe bij dat dat juist weer een trigger kan zijn waardoor ik in zijn bijzijn inderdaad last krijg van mijn klachten in ieder geval als ik in zijn bijzijn in paniek raak dan loop ik weg mede doordat ik denk van hem in ieder geval geen steun te zullen krijgen.
Het is dus kennelijk belangrijk voor me dat ANDEREN laten merken op een gezonde manier dat ze zich niet storen aan mijn paniekaanval/zweten/hyperventilatie. Het zal wel met sociale angst samenhangen. (Hoe) Zal ik dit organiseren? Misschien is dit toch niet de oplossing van het probleem maar het is misschien het proberen waard?
Verder krijg ik er steeds meer last van dat ik ga opzien tegen omstandigheden waarin het hyperventileren (vaak, meestal) optreedt. Ik probeer voortdurend om die omstandigheden NIET uit te weg te gaan maar het wordt zo langzamerhand een behoorlijk gevecht haast elke dag, ik word er erg moe van en het tast in ieder geval de kwaliteit van mijn leven behoorlijk aan. Het is elke dag afzien, ik merk dat met name als ik een poosje het gevecht niet aan hoef b.v. in een vakantie. Het is niet zo dat ik dan instort maar ik merk dan wel hoe erg het gevecht op andere momenten is. Ik probeer er niet te emotioneel mee bezig te zijn maar het zo rationeel mogelijk op te pakken (anders zou ik er misschien wel aan kapot gaan).
Wat adviseert u mij te doen?
Met vriendelijke groeten,
Bettina

Het advies
Beste Bettina,
Het is moedig dat u probeert niet te vermijden. Vermijding leidt veelal uiteindelijk tot toename van de klachten.
Mogelijk hebt u iets aan de tips die ik bij andere antwoorden heb gegeven. Ook is het nuttig uw klachten met voor u vertouwde personen te bespreken. Mogelijk krijgen ze hierdoor meer begrip voor uw klachten.
Het is zinvol met hen te bespreken wat u het liefst heeft dat ze doen wanneer de klachten optreden. Zo kunnen ze u helpen rustig te blijven en u ondersteunen in het tegengaan van vermijding. De oorzaken van uw klachten kunnen divers zijn. Ik weet te weinig van uw persoonlijke situatie om daarover iets te zeggen (mogelijk speelt (ook) een lichamelijke aandoening een rol of de overgang?).
Uw huisarts kan u helpen zoeken naar oorzaken en mogelijke behandelingen. Mede omdat uw kwaliteit van leven behoorlijk wordt aangetast adviseer ik u contact op te nemen met uw huisarts.
Veel sterkte.
Vriendelijke groet,
Peter Meulenbeek
Geen paniek! Uw hart gaat sneller kloppen, u wordt licht in uw hoofd en het zweet breekt u uit... Gelukkig zijn paniekklachten goed te behandelen. Plusabonnees mailden met paniekexpert Peter Meulenbeek, onderzoeker bij het Trimbos-instituut en GZ-psycholoog bij GGNet in Doetinchem.
Kijk hier voor informatie over de cursus Geen Paniek
www.cursusgeenpaniek.nl