De vraag
Mijn faalangst belemmert me
Momenteel zit ik in de afrondfase van mijn studie en moet ik mijn scriptie schrijven.
Hoewel ik een interessant onderwerp gevonden heb, lukt het me niet om een onderzoeksvoorstel te schrijven. Ik stel het constant uit, ben bang om eraan te beginnen en raak in paniek bij de gedachte om het hele onderzoek te gaan doen. Ik denk zelf dat deze angst voortkomt uit de koppeling die ik maak tussen presteren en mezelf accepteren.
Van jongs af aan heb ik mezelf aangeleerd: ‘Ik ben pas iemand als ik iets goeds heb gepresteerd’. Ik ben dus niet goed als ik iets niet kan of als het moeilijk gaat. De angst dat het schrijven niet gaat lukken is groot maar niet reëel als ik het goed bekijk. Toch zorgt het er wel voor dat ik blokkeer.
Ik vermoed dat ik het schrijven uitstel omdat ik bang ben dat het niet lukt, en ik voor mijn gevoel dus als persoon niets waard ben. Rationeel gezien weet ik dat de scriptie niets zegt over mij als persoon…toch krijg ik het niet voor elkaar om eraan te beginnen. Ik heb eerder in deze situatie gezeten en het gebeurt eigenlijk telkens weer.
Als een situatie niet duidelijk voor me is en ik moet iets doen/maken, ben ik zo bang dat het niet lukt en ga ik ingewikkeld denken in plaats van stap voor stap en gewoon doen. Dan duurt het een eeuwigheid voordat ik eraan begin. Achteraf denk ik dan vaak: ‘nou was dat nou zo moeilijk?’.
Die voortdurende angst dat dingen niet gaan lukken, omdat het niet helemaal duidelijk is wat er werkelijk van me verwacht wordt, belemmert me en vreet energie. Ik hoop dat ik mijn situatie duidelijk heb kunnen verwoorden. En dat u uw visie wilt delen en misschien handvaten heeft om dit probleem aan te pakken. Ik wil u graag sowieso bedanken voor deze online training, want ik heb er veel van geleerd. Alleen is faalangst bij het schrijven van mijn scriptie dus nog een struikelblok.

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Je hebt goed door hoe je faalangst voor je scriptie bij jou werkt. Bij een groot ding, zoals een afstudeeronderzoek, ga je je teveel negatief focussen op het eindresultaat. Dat heeft met verschillende zaken te maken.
Oorzaken faalangst tijdens het schrijven van een scriptie
• Het is belangrijk voor je om te slagen (logisch);
• Dit is de eerste keer dat je afstudeert (geen ervaring);
• Je bent onzeker over je capaciteiten (logisch);
• Je eist dat het resultaat goed moet zijn (jammer);
• Je voorspelt dat het mislukt (jammer);
• Je spanning is naar de top (jammer);
• Ondanks deze topspanning lukt het je toch steeds wel (veel capaciteit ondanks de belemmerende spanning).
Veel mensen denken achteraf dat ze de spanning nodig hadden om goed te presteren. Ik hoop dat ik in jouw geval duidelijk heb gemaakt dat die spanning slecht nieuws is voor momenten waarop je juist in productie moet. Het antwoord is: ‘Laat het resultaat los!’.
Werk procesgericht, niet resultaatgericht
Focus je op het in tijdsblokken werken aan je afstudeeronderzoek. In mijn boek ‘Ruimte voor jezelf’ noem ik dat procesgericht werken, in plaats van resultaatgericht werken. Als je leert om dagelijks in tijdblokken aan je doelen te werken en het uiteindelijke resultaat los te laten, kom je veel makkelijker in beweging.
Werk vooral aan punten 4 (laat je eis los, denk in termen van willen), 5 (verwacht dat je zult slagen, dat doe je ook ondanks de spanning), en 6 (zorg voor ontspanning na de inspanning).
Juist deze spanningsverlagers zorgen ervoor dat je in beweging blijft. Studeren kost veel energie. Het is tegelijkertijd een training in hoe met werkstress om te gaan. Zorg dat je de spanning verlaagt en je zult merken dat je gewoon de capaciteiten kunt inzetten.