De vraag
Is dit het nou?
Ik ben een man van 50. Mijn vrienden zeggen dat ik alles in mijn leven op orde heb. Ik heb een heel goede carrière, ik ben getrouwd en heb lieve kinderen. Toch vraag ik me af: is dit het nou? Ik voel me niet gelukkig, ondanks dat ik volgens de maatstaven succesvol ben. Wat kan ik doen met dit gevoel?

Het advies
Vaak komen er coachees bij mij met eenzelfde vraag. Ze groeien op in een gezin waarbij ouders bijvoorbeeld een succesvolle carrière nastreven. Het komt vaak voor dat kinderen een zelfde carrièregerichte ambitie overnemen vanuit hun opvoeding.
Eenmaal aangekomen waar ze wilden zijn, zijn ze ontevreden en niet blij met hun bestaan. Het resultaat zijn klachten als burn-out, stress en somberheid. Soms gaat dat zelfs gepaard met een verslaving.
Succesvol zijn is niet hetzelfde als gelukkig zijn
Net geslaagd voor het eindexamen moet je als verse puber al ingrijpende keuzes maken. Op die leeftijd heb je vaak nog geen idee wat je leuk vindt of wat jou gelukkig maakt.
Je volgt het succesvolle voorbeeld van je ouders. Je wilt tenslotte ook dat zij trots op je zijn. Maar de definitie van succes die je ouders je leerden, hoeft niet gelijk te zijn aan die van jou.
Het vergt moed om tradities, (slechte) gewoonten, patronen en ingeslagen paden te veranderen. Laat staan om los te komen van de drukkende overtuiging dat je moet voldoen aan de verwachting van anderen.
Moed en doorzettingsvermogen, die twee eigenschappen heb je al, dat heb je inmiddels al lang bewezen. Alleen moet je die nu gaan aanwenden om het pad te betreden naar wat jou gelukkig maakt, niet wat anderen gelukkig maakt. En dat kan lastig zijn.
Als je eenmaal het inzicht hebt gekregen dat succesvol worden geen garantie is voor gelukkig zijn, maar dat je pas succesvol bent als je gelukkig bent, gaat er een wereld voor je open, als je hem toelaat.
Weerstand tegen beter worden
Soms koesteren mensen een weerstand tegen beter worden, om zich te wapenen tegen het bewust worden van onbewuste motieven of fantasieën.
Je kunt gewend raken aan omstandigheden die je ongelukkig maken, want ook slechte dingen wennen: ‘zo is het nu eenmaal’, of ‘zo ben ik nu eenmaal’. De stap naar een ander, beter leven lijkt onzeker, ver weg en onuitvoerbaar.
Begin dus met de bewustwording dat je altijd een keuze hebt. Als je je daar eenmaal van bewust bent, kun je verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leven en nadenken over hoe je het anders wilt gaan doen.
Een coach kan je daarbij helpen om belemmerende gedachten te doorbreken, en (zelf) inzicht te krijgen in de patronen waardoor je steeds vastloopt. Als je eenmaal inziet wat er nodig is om andere keuzes te maken, wordt het een stuk makkelijker om actie te ondernemen.
Immers: een leven gebaseerd op de verwachtingen van anderen is geen leven.
De definitie van ‘succesvol zijn’
De definitie van ‘succesvol zijn’ is heel persoonlijk. Jouw ingrediënten van succes maken je alleen gelukkig als ze jou voldoening geven.
De een ervaart geluk in het ontwikkelen van bijvoorbeeld schrijftalent, een ander voelt zich succesvol in het liefdevol en aandachtig opvoeden van kinderen, weer een ander behaalt succes (en geluk) in het solitair ontdekken en bereizen van de wereld.
Heb je wel eens nagedacht over wat jouw definitie van succes is? Stel jezelf eens de vraag: wat geeft mij wezenlijk voldoening, waar word ik nu echt blij van? Schrijf het eens op, alles wat in je opkomt. Het is vervolgens interessant om te bekijken of je dat wat je hebt genoteerd ook werkelijk een plaats in je leven geeft.
Neem pen en papier, zet je timer op 11 minuten. Begin met schrijven, laat je pen schrijven, die weet de weg. Censureer jezelf niet, kijk wat er allemaal naar boven komt.
Vaak blijven we in onze bekende (en beperkende) gedachten cirkelen. Het vraagt reflectie en moed om buiten je jarenlang opgebouwde denk- en gedragspatronen te treden.
Wat een coach kan doen
Wanneer je besluit in dialoog te gaan met jezelf, kan het helpen je te laten begeleiden door een wijze coach. Ik zeg: doen!
Ik weet hoe het voelt om vast te lopen in het leven. Het lijkt dan onmogelijk jezelf en je situatie te relativeren. Tijdens zulke fases heb je iemand nodig die onafhankelijk en onbevooroordeeld naar je luistert.
Het gevecht met jezelf aan gaan, opnieuw leren kijken naar jezelf. Ik help je graag om anders te leren kijken en zien. Om je belemmerende gedachten te doorbreken en een andere mindset te ontwikkelen.
Je bent van harte welkom om vrijblijvend contact op te nemen om je vraag te bespreken. We verkennen samen hoe we jouw vastlopen weer kunnen ontknopen.
Op een bruisende, energieke en verrassende manier zorg ik ervoor dat je leven weer gaat stromen. Neem contact op via mijn Coachfinder-profiel of vind zelf een coach via Coachfinder.