De vraag
Ik wil minder afhankelijk van anderen worden
Hallo Ursela
Ik zou graag willen dat mijn humeur niet zo af zou hangen van wat anderen van mij vinden. Als mensen lief zijn tegen mij ben ik heel gelukkig en als mensen vervelend doen word ik heel chagrijnig. Dat is heel irritant! Ik wil niet afhankelijk zijn van anderen (van hun goedkeuring). Dat heb ik overigens niet mij iedereen. Alléén bij mensen die ik bewonder of die ik bijzonder vind.
Groeten van Twinkle

Het advies
Beste Twinkle,
Je humeur minder afhankelijk maken van wat anderen van je vinden! Met name van die mensen die je bewondert of bijzonder vindt. Dat kun je bereiken door je gedachtewereld de baas te blijven. De RET-filosofie spreekt in dit verband van onevenredige afhankelijkheid. Om grip te krijgen op je gedachten bekijk je ze eens vanuit andere invalshoeken. Als je wilt dat iedereen je mag, kun je je afvragen of het wel zo logisch is dat iedereen je aardig moet vinden. Iedereen heeft nu eenmaal zo zijn eigen voorkeuren. Bovendien vind jij toch ook niet iedereen aardig.
• Empirische invalshoek
Als mensen mij niet aardig vinden, welke schadelijke gevolgen ondervind ik daar dan van
• Pragmatische invalshoek
Wat bereik ik met mijn wens dat iedereen mij moet mogen? Hoe stel ik mij daardoor op? En vinden veel meer mensen mij dan leuk en aardig?
• Filosofische invalshoek
Waarom wil ik dat iedereen mij mag? Is dat echt van levensbelang? Hoe zie ik dat voor mij dat al die verschillende mensen mij allemaal moeten mogen? En wat gebeurt er als mijn wens niet in vervulling gaat?
Twinkle, neem vandaag nog die uitdaging aan en ga met de RET-filosofie aan de slag!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com