De vraag
Ik ga me steeds meer ergeren aan mijn partner
Als je snel geïrriteerd bent naar je partner, waar ligt dat dan aan? Hoe komt het dat je ergernis ten opzichte van die ander in de relatie ook steeds groter wordt – en dat je je ook echt aan álles gaat ergeren? Wat doe je daaraan?

Het advies
Gefeliciteerd: je hebt een gedragspatroon ontdekt, en wel je eigen gedragspatroon! Dit is de eerste stap om iets te veranderen.
Snel geïrriteerd naar je partner? Roep je eigen gewoonte een halt toe
Niet iedereen raakt snel(ler) geïrriteerd naar zijn of haar partner. Bij veel mensen gebeurt het niet. Dat is niet omdat hun partners minder irritant zijn dan die van jou. Zij ergeren zich niet, omdat ze zich niet concentreren op het negatieve.
Ik heb een tip voor je. Als je je ergert aan een gewoonte van je geliefde, roep jezelf dan een halt toe en bedenk: ‘Hier gá ik weer! Het is míjn gewoonte, dat ik steeds geïrriteerd raak.’ Concentreer je daarna meteen op iets wat je juist leuk vindt aan je partner.
Een eerlijke blik naar binnen
Het zou goed zijn om je eens af te vragen waarom je steeds in deze gewoonte vervalt. Ben je misschien nog niet klaar voor een langere relatie, en probeer je redenen te vinden om je eruit los te maken? Vraag jezelf eens af of intimiteit je bang maakt? Heb je zelf misschien een hoop gewoontes die je irritant vindt? Hoe beter je kunt omgaan met de dingen die niet perfect zijn aan jezelf, hoe beter je de imperfecties van anderen kunt tolereren.
Lees ook Wat je kunt leren van je ergernissen