De vraag
Ik weet niet meer wie ik ben
Beste Harm,
Ik worstel al jaren met onrust in mijn lijf. Ik weet niet meer wie ik ben. Ja psychosociaal therapeut en verkeerscounselor, maar doordat ik een aantal ernstige ziektes heb gehad ben ik erg onzeker geworden. Ik heb last van huilbuien en reageer erg fel op mijn naasten. Ook zijn mijn gedachten erg negatief. Wat moet ik doen aan al deze klachten. Ik ben ook erg bang geworden na mijn ziektes.
Ik timmer continue aan de weg, maar krijg steeds weer de kous op de kop, vandaar mijn angst, boosheid en onrust. Ik heb al overwogen om te stoppen met alles en het een tijdje rustig aan te doen. Genieten van de mooie dingen die op mijn pad komen… Zou dit een oplossing zijn?
groet, Alice

Het advies
Beste Alice,
Wat je schrijft, klinkt alsof het tijd is voor ‘groot onderhoud’. Veel details geef je niet, dus ik waag me niet aan stellige uitspraken over wát je precies zou moeten doen (therapie, een tijdje er tussenuit, ander werk, of gesprekken met iemand zoals ik), maar dát er iets gebeuren moet, is wel duidelijk. Ik noem het niet voor niets ‘groot onderhoud’ – bijna iedereen is erbij gebaat een keer in de vijf of tien jaar pas op de plaats te maken en eens goed te kijken naar wat er wel werkt, wat niet, wat er ontbreekt, wat er bereikt is, enzovoort.
Ik zou, als ik jou was, zeker met iemand gaan praten. Dat kan je helpen de impasse te doorbreken.
Een periodieke ‘zingevings-grote-beurt’, zeg maar. Op zoek naar een nieuw (voorlopig) antwoord op de vraag wie je bent. In jouw situatie rinkelen er ook nog allerlei alarmbellen, dus dat onderhoud zou je niet langer moeten uitstellen. Welke aanpak denk je zelf dat voor jou geschikt zou zijn?
Veel succes,
Groet, Harm