De vraag
Hoe weet ik of leidinggeven iets voor mij is?
Geachte mevrouw Eggermont,
Een actuele vraag voor mij. Binnenkort rond ik de SPH, (Sociaal Pedagogische Hulpverlening) af. Ik werk nu 13 jaar in de gehandicapte zorg als cliëntbegeleider en krijg regelmatig als reactie: ‘Wanneer ga je nou eens iets met je coachkwaliteiten doen?’ Ik sta nu voor de keuze: kan ik dat, wat heb ik, wat moet ik nog verder ontwikkelen, word ik gelukkig in een leidinggevende positie? Hoe kom ik daar achter zonder eerst de bekende fouten te moeten maken. Advies?
Vriendelijke groet,
R.

Het advies
Beste R.
Het is fijn dat je, waarschijnlijk van collega’s en/of je leidinggevenden feedback krijgt over de kwaliteiten die ze bij je zien. In jouw geval springen jouw coachingskwaliteiten hen in het oog. Heb je wel eens doorgevraagd wat ze jou zien doen, waar zij de conclusie aan verbinden dat jij goed kunt coachen? Kun je goed doorvragen, stimuleren, spiegel voorhouden, reflecteren, grenzen stellen……. noem maar op. En hoe kijk je daar zelf tegenaan? Het is sowieso raadzaam, voor zover je dit al niet gedaan hebt, hierover het gesprek aan te gaan. Daarnaast is het belangrijk je te realiseren dat ”kunnen coachen” en een leidinggevende positie totaal verschillende zaken zijn.
Een coachende stijl van leidinggeven is wel een stijl die in veel bedrijven en organisaties goed past, maar een leidinggevende functie brengt ook andere aspecten met zich mee. Ik noem een paar voorbeelden, maar het is vooral verstandig zelf op onderzoek uit te gaan welke aspecten dat in jouw organisatie zijn. Voorbeelden kunnen zijn: verzuimpreventie, voorzitten van een teamoverleg, beleidvoorbereiding voor hoger echelon, kwaliteitsbeleid invoeren en uitdragen, regelgeving vanuit de overheid praktisch doorvoeren…. enz. En tot slot raad ik je aan gesprekken met een paar leidinggevenden te voeren over voldoening in hun werk, waar halen ze dat uit en zou dat voor jouw ook werken. Want een klassieke misser in de overstap maken naar het leidinggeven is een gebrek aan inzicht en besef wat het betekent om het uitoefenen van je vak als professional los te moeten laten.
U overweegt de stap naar een leidinggevende functie, maar kunt u ertegen niet meer ‘een van ons’ te zijn? En kunt u de inhoud wel loslaten?
Plusabonnees konden vragen stellen aan Nicole Eggermont, directeur training en opleiding bij Schouten & Nelissen.
Neem ook een kijkje op de site van Schouten & Nelissen: www.sn.nl