De vraag
Hoe weet ik of er een relatie in zit?
Beste Jolet,
Ik, jonge single vrouw, weet niet goed wanneer ik moet investeren in een relatie en wanneer een relatie geen kans van slagen heeft. Hoeveel tijd moet ik het geven voordat ik een beslissing neem? Ik zie meteen de slechte punten van een man. Als ik die dan probeer te negeren, komen ze later vaak toch terug. Ik weet niet of ik nou slecht ben in het selecteren van mannen – niet goed weet waar ik op moet letten – of dat ik te weinig doorzet en niet lang genoeg probeer of het wat kan worden. Hoe kan ik weten of ik een relatie met iemand moet beginnen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
In de liefde weet je niet of een investering iets zal opleveren. Meestal gaan relaties in het begin min of meer ‘vanzelf’. Na de eerste ontmoeting ga je met iemand verder omdat je dat fijn vindt – omdat je nieuwsgierig bent, of omdat je je in iemands gezelschap lekker sexy voelt, of heel interessant, of juist opvallend relaxed. Mocht u toch een norm zoeken: het helpt om dezelfde waarden, bezigheden, leeftijd, persoonlijkheid en sociale achtergrond te hebben. Maar uiteindelijk is het enige criterium of u zich lekker voelt bij hem. Het lijkt of u vindt dat u meer uw best moet doen – maar misschien bent u nog niet toe aan een relatie? Als u op uw gevoel vertrouwt, komt het uiteindelijk vast wel goed.
Jolet Plomp
Hebt u relatieproblemen, knellende familiebanden of een lastige collega? Vraag Jolet om raad! Jolet Plomp selecteert maandelijks vijf vragen en beantwoordt deze op de website en in Psychologie Magazine. Uw naam wordt niet gepubliceerd.