De vraag
Ik raak veel sneller in paniek
Beste meneer Meulenbeek,
Begin dit jaar is mijn oma overleden. Ik was net bij haar toen ze een hartstilstand kreeg. Ik heb 112 gebeld en haar moeten reanimeren. Helaas is ze in het ziekenhuis toch overleden. Naast het gemis, heb ik moeite met de verschrikkelijke situatie waar ik in terecht ben gekomen. Ik ben pas 21 jaar en dit is de eerste keer dat ik zoiets heb moeten doen. Ik besef me dat er ieder moment iemand dood kan gaan, en dat dingen soms helemaal niet goed aflopen.
Ik merk dat ik veel sneller in paniek raak. Dat is al een aantal keren gebeurd. Wel was daar vaak een aanleiding voor, zoals een kleine brand en iets engs op straat. Mijn reacties zijn alleen veel heftiger dan voorheen: hyperventileren, beven, huilen. Ik weet niet goed wat ‘hoort’ bij dit proces van verwerken of wanneer het meer op een posttraumatische stressstoornis gaat lijken. Ook vraag ik me af wat ik kan doen waardoor deze reacties afnemen want het kost me heel veel energie.
Alvast hartelijk dank voor uw antwoord.
Marloes

Het advies
Beste Marloes,
Gecondoleerd met het overlijden van uw oma. Ik kan me voorstellen dat wat u heeft meegemaakt u erg heeft aangegrepen. De klachten die u ervaart horen daarbij en zijn niet vreemd. Het verwerken ervan en het een plek geven kan soms een tijd duren. Ondersteuning daarbij van anderen die weten wat u heeft meegemaakt en begrip hebben kan dan helpen.
Van een posttraumatische stressstoornis wordt gesproken wanneer de ervaring onder meer steeds weer wordt herbeleefd (door bijvoorbeeld zich opdringende herinneringen of akelige dromen), heeft geleid tot het vermijden van prikkels (zoals gedachten, plaatsen, herinneringen) die bij de ervaring hoorden en heeft geleid tot intens lijden of beperking van het dagelijks functioneren. Bij een posttraumatische stressstoornis is professionele hulp te adviseren.
Veel sterkte!
Vriendelijke groet,
Peter Meulenbeek
Geen paniek! Uw hart gaat sneller kloppen, u wordt licht in uw hoofd en het zweet breekt u uit… Gelukkig zijn paniekklachten goed te behandelen. Plusabonnees mailden met paniekexpert Peter Meulenbeek, onderzoeker bij het Trimbos-instituut en GZ-psycholoog bij GGNet in Doetinchem.
Kijk hier voor informatie over de cursus Geen Paniek
www.cursusgeenpaniek.nl