De vraag
Praten over koetjes en kalfjes, hoe doe je dat?
Beste Ursula,
Graag zou ik willen leren om in een groep over koetjes en kalfjes te praten. Ik voel me vaak ontzettend alleen tijdens de lunch, een personeelfeest of andere ‘gezellige’ activiteiten met meerdere mensen.
Het probleem is dat ik eigenlijk nooit wat te vertellen heb, een gesprek niet op gang krijg, zaken niet interessant of belangrijk genoeg vind. Een-op-een gaat het trouwens veel beter, mits er wederzijdse interesse is.
Ik verbaas me er altijd over hoe mensen een onderwerp zo breed uit kunnen meten en kunnen praten over ‘niks’. Wellicht ben ik te serieus, maar hoe word je luchtiger en heb je praatonderwerpen paraat?
Groeten, Esther

Het advies
Beste Esther,
Praten over koetjes en kalfjes, ja hoe doe je dat?
Wist je dat veel praten niet eens nodig is! Mensen praten graag over zichzelf, dus met een paar goede openingsvragen en een empatisch luisterend oor heb je al veel gewonnen. Of zoals Debra Fine, auteur van het boek
Small talk, de kunst om een onderhoudend gesprek te voeren stelt ‘vragen is het halve werk’.
Hier een paar van haar zakelijke en sociale/algemene ijsbrekers.
• Wat vind je leuk aan je werk?
• Wat is voor jou de meest opmerkelijke ervaring die jij qua werk hebt opgedaan?
• Vertel eens over je (klein)kinderen? Mogelijk vraag je naar een foto van ze.
• Waar zijn jullie laatst op vakantie geweest?
Persoonlijk wil ik je ook graag mijn eigen ‘small talk’ tips onthullen. Tips die altijd werken!
• Wat eet jij vanavond? (Ik weet écht niet meer wat ik moet koken. Ik ben momenteel zo inspiratieloos.)
• Weet jij nog een leuk restaurant om eens te gaan eten? Ik wil weer eens iets nieuws uitproberen.
• Joh, wat er nu weer in de krant stond/Joh, wat ik nu weer in de krant heb gelezen….. Wat vind jij daar nu van? Met de krant heb je legio onderwerpen tot je beschikking!
• Heb jij nog een vakantietip voor mij? Trouwens, waar gaan jullie dit jaar naar toe?
Om ‘contact’ op te bouwen kun je ook gerust de naam van je gesprekspartner vermelden: ‘An, wat ben jij vanavond van plan te eten?’, Roos, heb jij nog een leuke winkeltip voor mij….?
Oefen desnoods met een paar vragen, zodat ze ‘automatisch uit je mond rollen’. Bedenk eens wie je wat zou kunnen vragen: ‘vertel eens….’, ‘hoe heb jij dat nu ervaren…?’ En zorg dat je een paar ‘doorgravende’ vragen of stimulerende opmerkingen paraat hebt. Vragen/opmerkingen zoals:
• Hoe komt dat nu?
• Kun je daar een voorbeeld van geven?
• Wat stond er op de menukaart?/Wat hebben jullie daar gegeten?
• Dat is toevallig zeg, dát doet mij denken aan….
Esther, belangrijk is dat je vooral trouw blijft aan jezelf, dat je je authenticiteit bewaart. Met een paar handige weetjes lukt het ongetwijfeld ook jou om luisterend en belangstellend te converseren, een gesprek te beginnen en deze op gang te houden. Met een beetje oefening draai jij binnenkort je hand daar niet meer voor om. Zeker weten!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
Neem ook een kijkje op de site van coach Ursela van Stekelenburg: www.cleverwise.com