De vraag
‘Zal ik wachten op mijn ware?’
Mijn vorige relatie liep stuk op zijn burn-out en ‘buien’. Ik heb een jaar lang alles geprobeerd, maar uiteindelijk wilde hij ruimte en tijd voor zichzelf. Hij wilde dat ik doorging met mijn leven. Nu heb ik een nieuwe relatie. We wonen samen en praten al over trouwen, kinderen. Maar met mijn nieuwe vriend heb ik niet wat ik met mijn ex had, hij was een soort tweelingziel en hij zit diep in mijn hart. Moet ik op mijn ex wachten of kiezen voor de zekerheid van deze nieuwe man?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Het verlies van een liefde moet je verwerken. Zeker als de liefde hevig is of als de breuk plotseling komt. Het lijkt erop dat je midden in dat verwerkingsproces zit. Je weet dat er geen toekomst is voor jullie, maar je kunt de liefde van je leven nog niet laten gaan. Je slingert heen en weer tussen idealiseren (‘tweelingziel’) en wanhoop. En zoals je hebt gemerkt kun je beide tegelijkertijd beleven.
Omdat je iemand anders hebt ontmoet met wie je samenwoont en met wie je grote plannen maakt voor de toekomst, doe je er goed aan het verwerkingsproces een zetje te geven. Dit kun je doen door erover te schrijven of er met een therapeut over te praten. Probeer tijdens het schrijven of praten de zaak ook eens van een andere kant te bezien: wat zou jij iemand aanraden die in jouw situatie zit?
Wil liefde tot een relatie leiden, dan zijn toewijding, passie en timing essentieel. Helaas, een goede timing was jullie niet vergund.