De vraag
Ik heb weinig vertrouwen in anderen
Geachte heer De Jong,
Ik heb in het verleden wat nare ervaringen gehad waardoor ik angstig ben geworden voor een aantal dingen. Ik heb weinig zelfvertrouwen en weinig vertrouwen in anderen. Ik heb vooral het idee dat iedereen tegen mij is, dat ik niet goed genoeg ben en dat ik weinig mensen kan vertrouwen. Rationeel gezien weet ik wel dat dit onrealistische gedachten zijn.
Anderen vertellen mij dat ik heel zelfverzekerd overkom, maar ik voel dat niet zo. Ik belemmer hiermee mezelf in mijn privéleven en in mijn werk. Ik heb een tijdje bij een hele goede psychotherapeut gelopen en dat heeft voor een groot deel geholpen. Vooral om mijn verhaal kwijt te kunnen.
Die angsten belemmeren mij echter nog steeds heel erg. Ik heb me wat meer verdiept in EMDR en heb uw filmpje gezien op de site. Ik wil u vragen of EMDR misschien een oplossing zou kunnen zijn, al is deze informatie misschien wat te summier?
Groeten van Anoniem

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en psychotrauma
Beste meneer of mevrouw,
De meeste mensen worden niet geboren met een angst, zoals de angst dat mensen niet zijn te vertrouwen. Zoiets moet wel zijn terug te voeren naar gebeurtenissen in het verleden die beschadigend hebben uitgepakt. Eigenlijk zijn het trauma’s met een ‘kleine t’ en kennen we die allemaal: bedonderd worden, vervelende vernederingen en andere schaamtevolle ervaringen. Gebeurtenissen waaruit je onbedoeld conclusies trekt dat je er niet toe doet of waardeloos bent.
In deze gevallen beschikt het cognitieve brein misschien wel over de kennis om deze ideeën te relativeren en bij te stellen, maar is het op een of andere manier niet in staat in contact te komen met die delen van het emotionele brein die door deze gebeurtenis aangedaan zijn en nog steeds de pijn voelen. Waar er simpelweg over praten niet lukt om die verbinding tussen gevoel en verstand te leggen is dit met een methode als EMDR in veel gevallen wel mogelijk. Kortom, het lijkt me zeker het proberen waard.
Met vriendelijke groet,
Ad de Jongh
• Bekijk het filmpje waarin een vrouw behandeld wordt met EMDR
• EMDR staat voor: Eye Movement Desensitization and Reprocessing. EMDR is een kortdurende behandelmethode om traumatische ervaringen te verwerken.
Ad de Jongh schreef samen met E. ten Broeke:
• Handboek EMDR: een geprotocolleerde behandelmethode voor de gevolgen van psychotrauma. Harcourt publishers, Amsterdam.
• Praktijkboek EMDR: Casusconceptualisatie en specifieke patiëntengroepen. Harcourt Publishers, Amsterdam [ook onder eindredactie van Hans-Jaap Oppenheim]
• Neem een kijkje op de site van de Vereniging EMDR Nederland.
www.emdr.nl
Dit vind je misschien ook interessant
Interview
Schrijfster Esther Gerritsen
Haar grootste angst is dat ze haar leven verpest met al haar angsten. Toch komt ze van ver: de vrouw...
Lees verder
Interview
Schrijfster Esther Gerritsen
Lees verder
Advies
Ik word opgewonden als ik terugdenk aan mijn misbruik
Beste Gert-Jan, Van mijn 12e tot mijn 16e jaar ben ik misbruikt geweest door een man. Ik ben een vro...
Lees verder
Advies
Ik word opgewonden als ik terugdenk aan mijn misbruik
Lees verder
Kort
Lastige eter heeft meer problemen
Ouders, let op als een kleuter lastig eet: dat gaat vaker samen met angst en depressie. Amerikaanse ...
Lees verder
Artikel
Wetenschappelijk verantwoord zelfvertrouwen
Zelfvertrouwen is een combinatie van ‘vaardigheid’ en ‘waardigheid’, zo begi...
Lees verder
Kort
Misselijk van angst
Mensen die regelmatig last hebben van misselijkheid, zouden wel eens depressief of angstig kunnen zi...
Lees verder
Artikel
Zo vergroot je je veerkracht
Na een tegenslag opkrabbelen en weer zin krijgen in het leven: je moet het maar kunnen. Om zo crisis...
Lees verder
Artikel
Help, ik moet bellen
Stel je belangrijke telefoongesprekken vaak uit? Reageer je op gemiste oproepen met een whatsappje o...
Lees verder
Advies
Faalangst op de tennisbaan
Lees verder