De vraag
Moet ik emigreren of niet?
Geachte mevrouw Plomp,
Ik ben al jaren aan het twijfelen of ik hier in Nederland een wending aan mijn leven zal geven, of naar Frankrijk zal emigreren. Daar voel ik me meer thuis dan in Nederland. Ik ben verknocht geraakt aan het glooiende landschap, de taal, de chansons. Inmiddels heb ik ook een aantal goede vrienden daar.
Mijn comfortabele baan hier in Nederland heeft me er lang van weerhouden de stap te zetten. Ik heb altijd een zeer goed salaris gehad en een redelijk pensioen. Die zekerheid geef je niet zomaar op. Een paar weken geleden werd de keus voor mij gemaakt: mijn werkgever vroeg wegens bedrijfeconomische redenen ontslag voor mij aan. Hét moment om naar Frankrijk te gaan, zou je zeggen. Probleem is alleen: hoe ga ik dit financieren? Welk werk moet ik daar gaan doen?
Hier was ik adviseur in de autoschadebranche, dat werk kan ik niet overplanten naar Frankrijk. Moet ik dan vrachtwagenchauffeur of klusjesman worden? Wil ik dat wel? Of zal ik toch maar hier blijven en een eigen bedrijf oprichten? Ik zit eraan te denken om zelf campers te gaan bouwen. Maar wat als ik niet genoeg opdrachten krijg? Wat als het in mijn rug schiet? Ik heb geen geld voor verzekeringen en pensioenopbouw. Waar haal ik het investeringsgeld vandaan?
Zo schieten mijn gedachten heen en weer. Ik blijf twijfelen. Dat had ik als kind al, trouwens. Mocht ik een Matchbox-autootje uitzoeken, stond ik uren voor die vitrine. Ik vond ze allemáál leuk. Nu is de situatie natuurlijk gecompliceerder: ik heb studerende kinderen, een relatie, en mijn ouders wonen in Nederland. Ook die spelen een grote rol in de beslissing.
Groeten Ron V.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Beste Ron,
‘Nederland of Frankrijk is in de afgelopen jaren als het ware een keuzetweeling geworden. U springt heen en weer tussen die twee, zonder een goed overzicht te maken van al uw wensen. Misschien ligt uw echte voorkeur wel ergens in het midden.
Formuleer uw vraag anders. Wat wilt u bereiken? Pas als u dat weet, kunt u beslissen hoe u dat doel wilt bereiken. Uw vraag zou kunnen zijn: “Hoe kan ik zoveel mogelijk tijd in Frankrijk doorbrengen?” Dat zou bijvoorbeeld kunnen door negen maanden per jaar in Nederland te werken en drie maanden in Frankrijk door te brengen. Uw vraag zou ook kunnen zijn: “Hoe kan ik mijn eigen onderneming opzetten?” of misschien: “Hoe kan ik overschakelen naar een ambachtelijk beroep?” Alleen als uw doel is: “Hoe kan ik permanent in Frankrijk wonen?” moet u alle problemen oplossen die u noemde.
Overigens: ook als u weet wat u wilt, zult u de nadelen van die keus onder ogen moeten zien. Het is handig om die in twee categorieën onder te brengen: nadelen die het plan onmogelijk maken en nadelen die kunnen worden opgelost. De tweede categorie heeft geen invloed op de beslissing, de eerste wel.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp
(februari, 2006)