De vraag
Dromen over een oud huis zegt iets over je persoonlijkheid
Al een paar jaar droom ik een paar keer per jaar dat ik in hetzelfde huis ben: een huis en omgeving die ik beide niet ken in mijn echte leven.
Ik droom over een groot huis met veel kamers. Het is een oud huis in een stad, met veel trappen, hoekjes, doorkijkjes, kamers etc. In dat huis speelt zich dan mijn droom af. Dat kunnen dromen zijn die niets met elkaar te maken hebben. Ik heb altijd het gevoel van thuiskomen in die droom. Wat kan het betekenen?

Het advies
Je droomt over groot huis met veel kamers; dat klinkt als een boeiend huis waarin veel te ontdekken valt. Ook als een huis dat heel ‘eigen’ is, omdat je een gevoel van thuiskomen hebt.
Dromen over groot huis met veel kamers – dit betekent dat (wellicht)
Vaak staat zo’n huis voor iemands persoonlijkheid: voor aspecten uit de jeugd – het gaat om een oud huis. En het gaat zeer waarschijnlijk ook om aspecten van je persoonlijkheid die je nog niet zo kent van jezelf, en die je verder kunt ontwikkelen.
Wat te doen met die droom
Je droom komt steeds terug. Dat wijst erop dat het belangrijk is om die andere kanten van jezelf te leren kennen. Je kunt zeker contact maken met die andere kanten van jezelf.
Doe je ogen dicht en haal je het huis voor de geest, zo concreet mogelijk:
• Hoe ziet het huis eruit?
• Welke sfeer ademt het huis?
Kijk dan eens wat je graag verder zou willen verkennen:
• Welke deur zou je willen doorgaan
• Wat zie je als je door de doorkijkjes kijkt
• Welke trap zou je willen bestijgen?
• Wat zou je in zo’n kamer kunnen en willen doen?
• Of op de plaats waar de trappen heenleiden?
Laat je fantasie spreken! Ik wens je veel plezier met je verkenningstochten.
Meer lezen
Je kunt leren van je dromen: ze weerspiegelen je levenshouding, je keuzes en de vragen die je bezighouden. Redacteur Janneke Gieles ging op onderzoek uit – je leest het hier in Wat je dromen vertellen