De vraag

Ik doe tien dingen tegelijk

Dag Ursela,
Ik heb al een paar keer een burn-out gehad. Ik dacht altijd dat ik minder energie had dan andere mensen en/of gevoeliger was voor sfeer, maar inmiddels is het wel duidelijk dat ik vooral verkeerd omga met mijn energie.

In mijn enthousiasme stort ik me 300% op alles wat ik doe (op het werk en thuis). Ik doe tien dingen tegelijk en vergeet de pauzes. Ik ga alsmaar door tot ik letterlijk te moe ben om adem te halen. En dit kan dan zo een paar maanden duren.

Ik rook en drink niet. Ik eet heel gezond. Ik slaap genoeg. Dus daar ligt het allemaal niet aan. Als ik zo moe ben, neem ik me weer voor om nog gezonder te gaan leven, dat wil zeggen nog meer bewegen in goede tijden en regelmatig rust nemen. Maar zodra het weer goed gaat, verwatert dit en verval ik weer in mijn 'tuut tuut tuut tuut' tempo. Heeft u misschien tips voor mij die me kunnen helpen bij het volhouden van de uitvoering van mijn goede voornemens?

Bij voorbaat heel hartelijk bedankt.
Bezige Bij

Het advies

Ursela van Stekelenburg

 Beste Bezige Bij,
Wat een verademing om te weten dat je verkeerd omgaat met je energie. Want daar kun je dan iets concreets aan doen. Helaas ligt een terugval in ons oude levens/gedragspatroon altijd wel op de loer. Hoe kun je je daar nu het beste tegen wapenen?

  • Alertheid is de eerste stap in de goede richting.
  • Maak per dag een overzicht met drie kolommen. Eén kolom voor die werkzaamheden die afgehandeld moeten worden, één kolom voor die werkzaamheden die je graag afgehandeld wilt zien en één kolom voor die taken die onverwachts gedaan moeten worden. Handel eerst die taken af uit de eerste categorie, maak indien nodig tijd vrij voor datgene wat er onvoorzien op je pad komt. En doe daarna pas, als je de rest al hebt gedaan, die dingen die je graag wilt afhandelen.
  • Wees kritisch en vraag je keer op keer bij aanvang van een klus af of deze nu ook echt gedaan ‘moet’ worden.
  • Formuleer je gewenste dagplanning in positieve, specifieke, meetbare, haalbare en realistische termen, zoals:
    o Ik handel elk klus eerst af voordat ik aan een nieuwe klus begin.
    o Per uur mag ik maximaal vijf klussen doen.
    o Ik neem tussen elke klus vijf minuten pauze.
    o Ik doe per dag die klussen die ook echt haalbaar zijn. Liever plan ik er dagelijks twee minder in dan twee teveel.
    o Ik check na elk uur/dagdeel/dag of ik mij aan mijn afspraak heb gehouden.
    o Ik bekijk dagelijks of mijn planning/agenda realistisch is. Indien niet, dan maak ik een nieuwe dagplanning op.
  • Bereid je voor op tegenslagen, bijvoorbeeld in perioden van stress, en maak gebruik van een van de volgende technieken als je de gewraakte situatie voelt opkomen: neem een pauze, kies voor een ‘blokje om’ en spreek jezelf toe.
  • Beloon jezelf telkens na het in vervulling gaan van je goede voornemens.
  • Bespeur je na enige tijd nog steeds een terugval in oude gewoontes, stel jezelf dan een aantal vragen. Vlucht ik ergens voor weg? Wat bestendigt mijn ‘probleem’? Ervaar ik innerlijke weerstand? En waarom is dat? Haal ik winst uit mijn huidige situatie? En welke winst is dat dan? Wie en/of wat kan mij helpen? Doorbreek je vicieuze cirkel. Herinterpreteer je opvattingen en creëer nieuwe gedachteconstructies. Stel je daarbij flexibel en creatief op: doe minder van hetzelfde maar ontwikkel een nieuwe strategie.

Gelukkig ben je al zuinig op jezelf: je eet gezond, je neemt regelmatig je beweging en je rust. Om je geestelijke en lichamelijke fitheid ook in drukke/minder goede tijden te garanderen is een gestructureerde werkwijze met een vast dagritme en een planning van dag/week/maandactiviteiten van essentieel belang bij je dagelijkse zelfmotivatie.

Bezige Bij, je bent in goede tijden al op de goede weg! Dus, je kunt het! Nu alleen nog vasthoudend blijven in al je goede voornemens! Zeker weten dat jij ook dat nog voor elkaar krijgt! Want de wil, die is er wel! Nu ‘alleen nog maar’ de rest. Veel geluk en succes gewenst!

Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg




www.cleverwise.com



Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Waarom raak ik zo snel onterecht geïrriteerd?

Lees verder
Branded content

6 onmisbare tips voor een gezond lang leven

Goed eten en genoeg bewegen, iedereen weet dat je daarmee gezond oud kan worden. Maar welke stappen ...

Lees verder
Kort

Wees een ontspannen ouder: 3 tips

‘Ik had dat legopoppetje het eerst!’ ‘Ik heb gisteren al afgeruimd!’ Hartstikke fijn, weeken...

Lees verder
Artikel

Yvon Jaspers ‘Ik wil iets voor mensen betekenen’

Lees verder
Artikel

Spiegelen

Lees verder
Advies

Help, ik word steeds labieler en depressiever

Lees verder
Artikel

De lastige dertiger

Lees verder
Artikel

Kun je echt veranderen

Lees verder
Kort

Zo kijkt een recruiter naar een cv

Lees verder