De vraag
Ik ben verlegen bij vrouwen
Beste Jolet,
Ik wil graag weten hoe ik aan een relatie moet komen. Ik ben 56 jaar, zie er goed uit, ik ben een goeie vent en ik heb humor. Vrienden heb ik praktisch niet, dus ik moet overal alleen naar toe. Dat weerhoudt me vaak om ergens heen te gaan. Ik kan best goed met vreemden praten, maar het contact blijft altijd oppervlakkig. Vooral bij vrouwen ben ik verlegen. Op relatiesites krijg ik niet de reacties die ik zoek. Liever kom ik persoonlijk iemand tegen; dan kun je elkaar beter inschatten.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Het is verstandig dat u erop uitgaat om nieuwe mensen te ontmoeten, want dat vergroot de kans op een relatie. Zoek vooral naar activiteiten waardoor u dezelfde mensen steeds terugziet, zoals een sportvereniging, leesclub, dansclub of fotoclub. Dan heeft u de tijd om elkaar nader te leren kennen, wat tijdens een eenmalig evenement lastiger is.
Kijk ook eens naar vrijwilligerswerk in uw eigen buurt; zo ontstaat er een kring van bekenden om u heen, mensen die u groeten en aanspreken op straat. Het is heel jammer dat u weinig vrienden heeft. Als u daar last van heeft, kunt u eens met een psycholoog gaan praten; de huisarts kan u verwijzen.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp