De vraag
Ik ben mezelf kwijt
Al een tijd heb ik het gevoel dat ik mezelf kwijt ben. Ik zit niet lekker in mijn vel, word snel boos, heb nergens zin in en zie alles negatief. Ik ben mezelf kwijt. Dat is ook erg vervelend voor mijn man en kinderen.
Het gaat op en neer, maar is in de loop der jaren erger geworden. Hoe kan ik hiermee zelf aan de slag gaan?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Als je het gevoel hebt dat je jezelf kwijt bent, dan kunnen er verschillende dingen aan de hand zijn.
Jezelf kwijt zijn: mogelijke oorzaken én aanpakken
De oorzaak kan energiegebrek zijn; dan helpt het om meer slaap, lichaamsbeweging en ontspanning te krijgen, en andere prioriteiten te stellen. Kom je wel toe aan wat voor je belangrijk is in het leven?
Het is ook mogelijk dat stress je uitput en ontmoedigt. Tegen stress helpt het om assertiever te worden, andere denkgewoonten aan te leren en beter te leren ontspannen. Goede online trainingen vind je bijvoorbeeld op psyfit.nl en psychologiemagazine.nl.
Depressie
Je klachten kunnen ook een depressieve ondergrond hebben. In dat geval is het een goed begin om elke dag deze drie dingen te doen:
1. neem een half uur lichaamsbeweging;
2. heb minstens één fijn sociaal contact;
3. doe één nuttige klus waar je tevreden over kunt zijn.
Ook de tips hierboven zullen helpen. Ga vooral met je huisarts praten als het niet verbetert; die kan je doorverwijzen naar een therapeut.