De vraag
Ik ben autistisch – niet dom
Hallo,
Zelf heb ik klassieke autisme met normaal begaafde intelligentie. Ik vind het altijd jammer dat de maatschappij over het algemeen niet onze kwaliteiten ziet, alleen de negatieve kanten van autisme.
Bij mij is het pas 2 jaar geleden vastgesteld en ik herken me er degelijk in. Ik weet ook dat iedere mens met autisme niet de andere is. Mijn vraag is: Hoe kan je aan je werkgever (in dit geval een Sociale werkvoorziening) laten zien dat je ook je kwaliteiten hebt, en dat ik niet met andere mensen met ASS te vergelijken ben?
Ik heb het idee dat de leiding en management helemaal geen verstand van autisme hebben en ook nauwelijks tot niet professioneel advies inwinnen, omdat ze menen dat ze er wel verstand van hebben.
Groet,
R.M.

Het advies
Expert
Jeffrey Wijnberg
Beste R.M.,
Klassiek autisme, modern autisme, romantisch autisme of welk autisme dan ook, het is niet aan de werkgever om hier iets van te snappen.
Iedere werkgever is alleen maar geïnteresseerd in mooie prestaties en goede resultaten. Daar is hij ook werkgever voor. Hij staat niet op de werkvloer als psychiater. Wilt u laten zien welke speciale capaciteiten u heeft, dan is de enige manier: presteren.
Overigens, mensen hoeven geen speciale afwijking te hebben om de goedkeuring van hun werkgever te krijgen. Ook gewone mensen, zonder afwijking, moeten evenzeer hun best doen om op een positieve manier op te vallen. Ik zou zeggen: wees blij dat het management zich niet verdiept in uw geestesgesteldheid. Misschien zouden ze dan zo schrikken dat ze dan helemaal geen waardering meer zouden kunnen opbrengen. Nu wordt u alleen afgerekend op wat u wel presteert.
Met de vriendelijkste groet,
Jeffrey Wijnberg
Dit vind je misschien ook interessant
Interview
‘Ik had geen idee dat ik bijzonder was’
Daniel Tammet (28) is geniaal: hij is een van ’s werelds beste rekenaars, spreekt tien talen en we...
Lees verder
Advies
‘Mijn familie keurt mijn vriend af’
Ik (39) heb een relatie met een gescheiden man met kinderen. Mijn moeder en broer willen niks met he...
Lees verder
Artikel
Autisme is van alle tijden
Lees verder
Artikel
Overal stickertjes
Lees verder
Advies
Ik zoek een relatiepsycholoog met verstand van asperger
Lees verder
Interview
‘Ik heb het zenuwstelsel van een prooidier’
Lees verder
Artikel
Leven met een partner met autisme
Lees verder
Artikel
Liever een mongool dan een autist
Lees verder