De vraag
Tijdens mijn werk eet ik veel meer dan thuis
Beste Tatjana,
Door mijn werk als buschauffeur heb ik een onregelmatig leven – en daardoor onregelmatig eetgedrag.
Op werkdagen eet ik ook veel meer dan wanneer ik thuis ben. Het lijkt of ik geestelijk veel energie gebruik tijdens mijn werk en daardoor ook zeker iedere 2 uur moet eten, anders krijg ik flauwtes. Dan eet ik vaak wel 8 sneden brood en als ik dan thuiskom voel ik mij weer/nog hongerig en moet ik gewoon wat eten. Van fruit krijg ik ook honger.
En lichamelijk voel ik me dan uitgeput terwijl ik geen lichamelijke inspanning heb gehad. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan want hierdoor ben ik nu te dik.
Groet,
Maria

Het advies
Beste Maria,
Je vertelt dat je vooral op werkdagen veel eet omdat je je dan vaak flauw en hongerig voelt, en dat je je na het werk uitgeput voelt terwijl je geen lichamelijke inspanning hebt gehad.
Een tip zou kunnen zijn dat je bij de eetmomenten tijdens je werk ook rekening houdt met hoe verzadigend het voedsel is. Bedenk hierbij dat eiwitrijk voedsel en koolhydraten bij eenzelfde calorische waarde meer verzadigen dan vetrijk voedsel en dat voedsel waar veel water in zit, zoals fruit en vis, meer verzadigt dan ‘droger’ voedsel, zoals noten en kaas. Ook krijg je minder gauw trek wanneer je tijdens de lunch een waterrijk soepje nuttigt (let er wél op dat het niet te zout is). Sowieso verzadigt warm voedsel meer dan koud voedsel.
Een factor die er al tijdens het eten toe bijdraagt minder te nemen is hoeveel moeite je moet doen om het binnen te krijgen. Nootjes, sinaasappels en appels die je zelf ter plekke pelt of schilt verzadigen meer dan kant-en-klaar gepelde of geschilde exemplaren (of een appel uit het vuistje).
Daarnaast is het van belang dat je met aandacht eet, langzaam, terwijl je goed kauwt en proeft. En dat je niet eet terwijl je iets anders doet, zoals bijvoorbeeld op het werk achter het stuur, of thuis, achter de buis.
En misschien voel je je na het werk minder uitgeput als je in de lunchpauze een kleine lunchwandeling maakt en je je direct na het werk fysiek stevig gaat inspannen, bijvoorbeeld door te gaan fietsen, hardlopen of fitnessen.
In de online training Mindful eten leer je om beter zicht te krijgen op je gevoelens van honger en verzadiging, leer je met aandacht (mindful) te eten, en worden ’tips & tricks’ aangeboden die tegengaan dat je zomaar, gedachteloos te veel eet.
Vriendelijke groet,
Tatjana van Strien
Psycholoog Tatjana van Strien, van de Radboud Universiteit Nijmegen, is deskundige op het gebied van overgewicht, eetgedrag en afvallen. Neem een kijkje op haar site.