De vraag
Hoe kom ik van mijn werkverslaving af?
Naast mijn baan doe ik een universitaire studie. Ik werk hard en ben extreem perfectionistisch. Op vakantie gaan vind ik niet fijn, want dan raak ik de regie op mijn werk kwijt. Thuis kan ik me steeds moeilijker ontspannen en ik vind afspreken met vrienden of een keer naar de stad gaan niet leuk.
Ben ik een workaholic? En hoe kan ik toch meer ontspannen en andere dingen leuk gaan vinden dan werken en studeren?

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
Voor een deel zit ‘workaholic zijn’ in iemands persoonlijkheid. Je kunt bijvoorbeeld neurotische trekken hebben of een neiging tot perfectionisme. Sommige workaholics hebben iets narcistisch, andere hebben door onzekerheid een hang naar bevestiging. En dan levert heel hard werken vaak ook nog eens complimenten op uit de omgeving. En krijg je er adrenalinekicks van – die verslavend kunnen zijn.
Hoewel je allerlei praktische stappen kunt nemen om minder te werken en meer te ontspannen, zul je deze leefstijl pas echt kunnen aanpassen als je jezelf op een abstracter niveau afvraagt: waar doe ik het allemaal voor? Het zou goed kunnen dat je moeite hebt om met die grote existentiële vraag om te gaan.
Pas wanneer je voor jezelf een antwoord hebt geformuleerd op vragen als: hoe wil ik leven, waarvoor wil ik leven, en wat vind ik nu echt belangrijk?, kun je erachter komen wat je werkelijke drijfveren zijn. Wanneer je die drijfveren eenmaal kent en voelt, kun je daar praktische keuzes aan verbinden. Dan zul je inzien of je huidige leefstijl bij je past en een weloverwogen keuze is, of dat deze beïnvloed wordt door allerlei factoren van buitenaf, zoals de verwachtingen van anderen of heersende normen en waarden.
Training
Leer loslaten
• Leer accepteren i.p.v. vechten
• Leer de controle los te laten
• Leer te leven volgens je waarden
bekijk de training
Nu maar
€ 75,-
Dit vind je misschien ook interessant
Advies
Ik heb geen tijd om van het leven te genieten
Lees verder
Advies
Ik heb geen tijd om van het leven te genieten
Lees verder
Branded content
Zo kom je fit thuis van vakantie
Heerlijk, dat lange luieren onder een parasol. Maar van een vakantie met voldoende inspanning kom je...
Lees verder
Branded content
Zo kom je fit thuis van vakantie
Lees verder
Artikel
Oppeppers voor je gezondheid
Een beetje bewegen, naar de sauna, verse groenten eten, wat vaker uit je routines stappen. Jezelf af...
Lees verder
Artikel
Oppeppers voor je gezondheid
Lees verder
Advies
Hoe kan ik mezelf overtuigen dat ik goed ben zoals ik ben?
Lees verder
Artikel
Meer zorg, minder vrije tijd
Het huishouden en de opvoeding van de kinderen kosten steeds meer tijd. Zowel werkende mannen als vr...
Lees verder
Advies
Hoe wapen ik mezelf tegen een nieuwe burn-out?
Lees verder
Kort
Vaste werkindeling soms fijner
Hoe meer autonomie op je werk, hoe beter. Dat was afgelopen decennia de boodschap. Zelf je werk moge...
Lees verder
Artikel
Stress bij vrouwen: waarom ze anders reageren dan mannen
Lange tijd hebben psychologen gedacht dat er een universele reactie is op stress: vechten of vluchte...
Lees verder
Artikel
‘Bedenk maar eens waarom jij zoveel moet van jezelf’
Redacteur Anne Pek leert onthaasten.
Lees verder
79893