De vraag
Ik walg van mezelf – van mijn lijf
Ik ben echt dik aan het worden, ik walg van mezelf. Ik slik antidepressiva, dus ik kan er in zekere zin niks aan doen. Maar toch – ik heb eigenlijk een nieuw probleem. Gelukkig is de zomer voorbij en dragen we weer meer kleren, daaronder kan ik veel verbergen!
Ik ben met veel doelen bezig maar die hebben vooral te maken met mijn gezin. Eigenlijk moet ik ook gaan lijnen. Ik moet iets, want ik voel me in dit lichaam niet happy. Ik heb alleen al zoveel aan mijn hoofd. Hoe los ik het op, hoe zorg ik dat ik minder walg van mezelf?

Het advies
Je voelt het zelf al aan: je moet van jezelf een heleboel. Van alles en nog wat moeten is echter doodvermoeiend op de langere termijn. Bovendien is ‘moeten’ een slechte basis voor positieve veranderingen in je leven. Het legt veel druk op de ketel en laat weinig speelruimte voor experimenten.
Je lichaam leren accepteren: stel jezelf deze vragen
Op dit moment zeg je ‘Ik walg van mezelf’. Realiseer je goed dat je lichaam accepteren een proces is. Een goede manier om dit proces op gang te brengen is door stil te staan bij hele basale vragen. Heb je er bijvoorbeeld eens over nagedacht wat er allemaal anders in je leven zou zijn als je het perfecte lichaam had? Zou het je meer liefde van je familie, meer aandacht van je partner, meer respect van je kinderen, betere carrièrekansen opleveren?
Je antwoorden geven je uitsluitsel over je behoeftes: wat mis je of kom je tekort in je huidige leven, waarnaar verlang je? Als je de komende dagen de tijd vindt om bij een kopje thée een uurtje serieus over deze dingen na te denken ben je al aan het proces van lichaamsacceptatie begonnen!
Niet doen: (strenge) diëten
Om een paar kilo’s snel kwijt te raken kun je zo’n beetje elk (crash)dieet gebruiken dat er op de markt is. De meeste mensen die succesvol gewicht verliezen door middel van een dieet komen hetzelfde gewicht echter binnen no-time weer aan – vaak met enkele kilo’s extra door het jojo-effect.
Aan afslanken zijn doorgaans positieve verwachtingen verbonden:
• ‘Jippie, dan kan ik eindelijk weer’s mijn lievelingskleren aan!’
• ‘Jippie, dan durf ik eindelijk weer’s naar het zwembad!’
• ‘Jippie, dan… (vul maar zelf in!).
Je kunt je dus makkelijk voorstellen wat een mislukte afslankpoging betekent voor de relatie met je lichaam. Niet alleen is elke blik in de spiegel een herinnering dat je gefaald hebt. Ook is de kans groot dat je je lichaam de schuld geeft weer eens het feestje te verpesten (‘Stom lichaam, door jou kan ik nu niet van de zomer genieten! Ik heb een hekel aan je!’).
Als je toch per se iets aan je gewicht wilt doen, doe jezelf dan een groot plezier en laat diëten met strenge voorschriften links liggen. Want die betekenen doorgaans stress. En nog meer stress is volgens mij het laatste wat je nu kunt gebruiken, toch? Er zijn vele manieren om aan een geleidelijke verandering van je eet- en leefpatroon te werken.
Wel doen: de 100-100 regel
Met de 100-100 regel werk je op een geleidelijke manier aan een gezonder eetpatroon. Je blijft op precies dezelfde manier dezelfde dingen eten die je nu ook eet. Verder eet je 100 calorieën per dag minder (door bijvoorbeeld in plaats van tien koekjes per dag nog maar negen koekjes te eten) en zorg je dat je 100 calorieën per dag extra verbrandt (door bijvoorbeeld per dag een half uurtje meer te lopen of te fietsen).
Houd je dit één jaar vol, ben je acht tot tien kilo lichter! Beweging heeft daarnaast een positieve invloed op depressieve klachten. Maar ook hier geldt: leg de lat niet te hoog. Misschien is een 50-50 regel gezien je situatie realistischer? Een goede inspiratiebron voor meer beweging in je dagelijks leven is het boek ‘Move a little, lose a lot’ van de Amerikaans arts James Levine.
Oók doen: te krappe kleding de deur uit
Nog een laatste tip om aan de acceptatie van je lichaam te werken: inspecteer je klerenkast eens kritisch. Als je namelijk elke dag je klerenkast opentrekt en keer op keer alleen maar dingen ziet die je niet meer passen, kwel je jezelf onnodig. Vraag jezelf af hoe realistisch het is dat je binnen één maand weer in deze kleren past. Luidt je antwoord ‘erg onwaarschijnlijk’, haal de kleren die je niet meer passen uit de kast en doe ze weg (of verban ze op z’n minst naar de zolder).
Sta tijdens het inpakken bewust stil bij je gevoelens en gedachten. Wat roept het inpakken van je kleren allemaal in je op? Probeer je pijnlijke gedachtes en gevoelens zoveel mogelijk toe te laten. Weet je niet hoe je dit moet doen, merk dan gewoon op wat het inpakken allemaal in je losmaakt en noteer je bevindingen achteraf op papier (bijv. “Ik vond het erg pijnlijk om mijn lievelingsjurk weg te pakken. Ik heb het gevoel dat ik nu helemaal niets feestelijks meer heb om aan te trekken. Dat herinnert me daaraan dat mijn zussen wel allemaal slank zijn en ook veel meer aandacht van mijn moeder krijgen. Ik wou….”).
Last but not least: wees mild voor jezelf
Stel dat het je allemaal NIET lukt om de dingen te doen die ik voorgesteld heb. Veroordeel jezelf dan niet. Geef jezelf in plaats daarvan een schouderklopje dat je überhaupt actief bezig bent met de vraag “Wat kan ik doen om me te accepteren zoals ik ben”. Door bijvoorbeeld je vraag aan me te sturen en over het antwoord na te denken. Het motto voor succesvolle veranderingen luidt: ministap voor ministap. Twee stappen heb al je weer gedaan. Wat zou je volgende kunnen zijn?
Lees ook deze 6 stappen naar een beter lichaamsbeeld