De vraag
Hoe kan ik me als kersverse moeder beter ontspannen?
Onlangs ben ik voor de tweede keer moeder geworden. De borstvoeding gaat nog niet optimaal (mede door zijn lage geboortegewicht) en ik merk dat ik veel stress heb als de voeding weer niet goed gaat.
Soms raak ik geïrriteerd op mezelf en op de baby en vervolgens voel ik me over dat laatste dan weer schuldig – hij kan er natuurlijk ook niks aan doen dat het nog niet helemaal gaat. En als ik dan artikelen lees over wat je allemaal verkeerd kunt doen als ouders met je kinderen, voel ik me helemaal gestrest en bezorgd dat ik dingen verkeerd heb gedaan waar mijn kinderen misschien nog lang last van hebben.
Het zou fijn zijn als ik iets meer zou kunnen ontspannen en me wat minder zorgen zou kunnen maken. Hopelijk heb je wat tips voor me.

Het advies
Veel moeders zullen je ervaringen herkennen en zich regelmatig gespannen, moe, boos, prikkelbaar, lusteloos en onzeker voelen. Moeder zijn is nou eenmaal niet alleen maar een mooie, liefdevolle ervaring. Er komt ook verantwoordelijkheid bij kijken. En alle aandacht gaat vaak naar het kind.
Ook hebben we als moeder niet alles in de hand. Zoals je zelf al noemt, een kindje met een laag geboortegewicht, borstvoeding die niet goed gaat. Wellicht ook gebroken nachten en de hormonen nog in je lijf. Alsof dat nog niet genoeg is, doen we daar zelf, onbewust, nog een schepje boven op. We willen die onaangename dingen niet en worden geïrriteerd en gefrustreerd, op onszelf of anderen. En daar voelen we ons dan vervolgens weer schuldig over. En zo raken we verstrikt in een vicieuze cirkel.
Je zegt zelf, ‘ik zou me wat meer willen ontspannen’. Een paar tips die je hierbij kunnen helpen. Als je merkt dat je jezelf wegcijfert en al je zorgzame aandacht aan je kinderen geeft, herinner jezelf dan aan de veiligheidsinstructies in vliegtuigen. Eerst je eigen zuurstofmasker op doen en dan pas die van je kinderen. Wie niet voor zichzelf zorgt, kan ook niet voor een ander zorgen.
Op wat voor momenten merk je dat je over je grenzen gaat? Wat zou je overdag kunnen doen, al is het maar een paar minuten of een half uurtje, dat je goed zou doen? Zijn er taken die je wat minder kan doen of de lat wat lager? Waarin zou je wat milder voor jezelf kunnen zijn? Het kan ook helpen om stil te staan bij wat je wel goed doet.
Schuldgevoel komt vaak op als we misschien iets onverstandigs hebben gedaan of gezegd. In plaats van jezelf op de kop te geven en in het schuldgevoel te blijven hangen, is het heilzamer om op zo’n moment gewoon te erkennen dat je iets onverstandigs hebt gedaan. Je weet het en ontkent het niet. Dat kan je de ruimte geven om te leren, om er iets mee te doen. Als je gaat zien waarom je steeds zo gestrest en geïrriteerd raakt als de voeding weer niet goed gaat, kun je het bij jezelf veranderen en keuzes maken die bij je passen.
Een paar minuten op je adem letten kan je ook uit de drukte van de dag halen. Je kan dit te allen tijde doen, als je een moment voor jezelf hebt of als je bijvoorbeeld aan het voeden bent.
Zorg dat je comfortabel ligt of zit en breng je aandacht naar een plek in je lichaam waar je beste kan voelen dat je ademt. Zonder je adem te hoeven veranderen. Voel hoe je buik of borstkas rijst als je inademt en weer daalt als je uitademt. Met een open houding kijk je hoe je adem is, snel of langzaam, grote of kleine bewegingen, korte of lange pauzes na elke in- en uitademing. Steeds als je afdwaalt door gedachten of dingen die je ziet of hoort, merk je op wat je aandacht trok. En breng je je aandacht weer terug naar het ademen. Het is een eenvoudige manier om op een vriendelijke manier voor jezelf en je lichaam te zorgen.