De vraag
Hoe kan ik beter omgaan met kritiek?
Beste Pinar,
Ik kan heel slecht omgaan met kritiek. Ik heb altijd het idee dat ik me moet schamen voor wat ik ‘verkeerd’ deed en als iemand me vertelt dat iets anders had gemoeten kan ik wel door de grond zakken.
Ook moet ik alles minstens 3 keer controleren, omdat ik bang ben een fout te maken. Heeft u misschien tips waardoor dit minder wordt?
Groet,
Esther

Het advies
Beste Esther,
Ik kan me goed voorstellen dat dit heel vervelend is voor je. Ik begin even met wat je zegt over het vaak controleren van dingen. Dit lijkt naar mijn idee op iets anders dan schaamtegevoeligheid. Het zou ook op obsessief compulsief gedrag kunnen wijzen. Er zijn goedwerkende therapievormen die je kunt volgen om dit gedrag af te leren.
Wat betreft de schaamte die je voelt als mensen je wijzen op je ‘tekortkomingen’ zou ik je het volgende willen meegeven: schaamte is vaak het resultaat van een overgeneralisatie van iets dat heel specifiek is – bijv. dat je iemands verjaardag bent vergeten – naar jezelf als persoon: door één misstap denk je al gauw dat je als persoon niet deugt. Dit is een erg vervelende gedachte waarmee je jezelf ontzettend tekort doet!
Ieder mens maakt weleens fouten of pakt dingen onhandig aan en het is ook goed dat andere mensen je daarop wijzen. Probeer in plaats van te denken dat je niet deugt, te leren uit de kritiek die je krijgt. Dus neem je voor om een verjaardagskalender te kopen, in plaats van te denken ‘zie je wel ik ben ook waardeloos’. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.
Begin met proberen je bewust te worden van je emoties naar aanleiding van kritiek en kijk hier even naar zonder jezelf te veroordelen. Probeer je gevoel dus niet weg te stoppen, ook al is dit waarschijnlijk wel je eerste reflex. Je zult merken dat je daardoor meer rust en ruimte krijgt om je gedachten beter op een rijtje te zetten.
Bedenken ook dat schaamte een heel normale menselijke emotie is! Probeer vervolgens het gedrag waarop je kritiek hebt gekregen te zien als een vervelend incident in plaats van als tekenend voor wie je bent en maak een plan over hoe je een dergelijke fout in het vervolg kan voorkomen. Dit zal je veel meer rust geven dan denken dat je als persoon niet deugt.
Heel veel succes ermee!
Groeten,
Pinar