De vraag
Hoe combineer ik werk en studie?
Beste Ursela,
Ruim anderhalf jaar geleden heb ik mijn 32 uurs baan als Sr HR adviseur opgezegd om mij te gaan wijden aan een academische studie aan de open universiteit. In het eerste jaar was ik erg productief en enthousiast en haalde ik het ene na het andere tentamen. Destijds stond ik 100% achter de keuze voor deze studie en nog steeds word ik zeer geboeid, maar desondanks knaagt er iets.
Ik mis het contact met collega's in mijn vakgebied. Ik mis het contact met de werkvloer en het maatschappelijke doel; het gevoel iets te betekenen of bij te dragen. Natuurlijk onderhoud ik sociale contacten zoveel mogelijk door te sporten en veel afspraken met vrienden, maar dat geeft een ander soort voldoening.
Ik heb al enkele sollicitatiepogingen gedaan voor een functie voor circa 18-20 uur (te combineren met mijn studie), maar dat is tot nu toe niks geworden. De arbeidsmarkt is momenteel krap op mijn vakgebied en na een onderbreking van 1,5 jaar is het lastig instromen. Wat raad jij mij aan in deze situatie?
met vriendelijke groet,
Janine

Het advies
Ursela van Stekelenburg
Beste Janine,
Het klinkt allemaal erg positief wat jij voor ogen hebt! Je wilt een boeiende academische studie combineren met een maatschappelijk doel. Je hebt de wens iets voor de maatschappij te betekenen, een wens die je wilt verenigen met sociale (werk)contacten, contacten met vakgenoten.
Zolang je die wens koestert, is mijn advies ‘HOUD VOL! ZET DOOR!’ Maar wie weet kun je je tijdelijk op een andere manier inzetten/ontplooien, bijvoorbeeld door les te geven. Mocht je daarin interesse hebben, neem dan eens een kijkje op tio.nl en/of Fontys Hogescholen. Beiden hebben openstaande vacatures voor een docent Personeelsmanagement/HRM.
• Tio Amsterdam: docent Personeelsmanagement voor 10 uur.
• Tio Utrecht: docent Personeelsmanagement voor 10 uur.
• Fontys Hogeschool Tilburg/Sittard/Eindhoven: docent HRM, 0,6 – 1 FTE.
Janine, blijf volharden in je streven een academische studie te combineren met werk op je eigen vakgebied. Vroeg of laat gaat jou dát zeker lukken! Tot die tijd wens ik je veel volhardingsvermogen en succes/plezier toe tijdens je zoektocht naar de voor jou ideale werk/studiecombinatie!
Alvast een fijne Kerstvoorbereidingstijd gewenst en hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com
Dit vind je misschien ook interessant
Artikel
Welke therapie helpt?
Heeft een psychotherapie wel zin als het in de eerste plaats om werkgerelateerde klachten gaat? Wilm...
Lees verder
Artikel
Welke therapie helpt?
Lees verder
Interview
Marieke over coaching: ‘Ik ga zuiniger om met mijn energie...
Marieke (50) zit in het managementteam van een onderwijsorganisatie. Ze ging naar een coach toen ee...
Lees verder
Interview
Lees verder
Advies
Ik houd te veel afstand van mijn collega’s
Lees verder
Kort
Sollicitatiefoto
Welke foto zet je op je cv of netwerksites als LinkedIn? Kies hem zorgvuldig, want volgens Zwitserse...
Lees verder
Advies
Zestig jaar en een nieuwe job?
Lees verder
Advies
Zal ik de stap naar deze nieuwe baan wagen?
Lees verder
Advies
Ik erger me zo aan mijn collega’s
Lees verder
Artikel
Bestaat er nog privacy?
'Er is een oneindig veel grotere deugd dan privacy, namelijk eerlijkheid.' 'Ik werd er verschrikkeli...
Lees verder