De vraag
Hij wil mijn rolstoel niet duwen in het openbaar
Beste meneer Vansteenwegen en mevrouw Luyens,
Ik ben gehandicapt aan beide armen en een been. Samen hebben we heel veel problemen in de relationele sfeer overwonnen. Bij vrienden en familie is hij heel zorgzaam, maar in het openbaar de rolstoel duwen doet hij niet. Samen iets ondernemen, wordt afgedaan als zijnde te vermoeiend voor mij, ondanks protesten van mijn kant.
Zelf heb ik voor ons samen een paar dagen vakantie geregeld. Dat werd niet gewaardeerd, de rolstoel mocht niet mee, er was geen plaats voor. Ik moet in het vervolg eerst vragen en niet voor verrassingen zorgen dus. We praten niet zo heel veel, hij is vaak moe van het werk (veel praten is het excuus). Wat moet ik voor/aan onze relatie doen?
groeten van L.

Het advies
Alfons Vansteenwegen
Liefdesprofessor
Beste L.,
Ik zou je aanraden eerst alles wat je hier stelt uitvoerig aan je partner te vertellen, met ook alle moeilijke gevoelens erbij. Hij moet dan niets zeggen en goed luisteren, en daarna jouw woorden stuk voor stuk herhalen. Dan zou ik hem vragen om op zijn beurt ook al zijn gevoelens en belevingen te vertellen over het rondrijden met de rolstoel: wat is er zo moeilijk aan, hoe beleef je dat, enzovoort. Dan geef jij terug wat je van hem hebt gehoord. Pas daarna zou ik kijken of er op een of ander gebied een kleine verandering mogelijk is. Bijvoorbeeld in bepaalde omstandigheden toch eens rondrijden.
Met vriendelijke groeten,
Alfons Vansteenwegen
Meer lezen?
Relatietherapeut Alfons Vansteenwegen schreef onder meer de volgende boeken:
• Vreemdgaan met je partner
• Liefde is een werkwoord
• Als liefde zoveel jaar kan duren
Relatietherapeute Maureen Luyens schreef onder meer:
• Liever vrijen, gids voor een betere seksuele relatie
• Seksuele problemen bij het vrijen
Samen schreven ze:
• Hoe overleef je een liefdesaffaire?
Dit vind je misschien ook interessant
Advies
Mijn stiefzoon wil mij niet zien, wat nu?
Lees verder
Branded content
6 onmisbare tips voor een gezond lang leven
Goed eten en genoeg bewegen, iedereen weet dat je daarmee gezond oud kan worden. Maar welke stappen ...
Lees verder
Advies
Man met autisme: ‘Mijn leidinggevende ziet mijn kwaliteiten niet’
Lees verder
Advies
Kies ik voor mijn vriend of voor mijn kinderwens?
Lees verder
Artikel
Opscheppen over je geliefde
Lees verder
Artikel
‘Er mag best meer tegen mij geslijmd worden!’
Lees verder
Artikel
Waarom controleer ik de hele dag of de kranen dicht zijn?
Lees verder
Artikel
Verbeter je relatie in 1 minuut (1)
Lees verder
Advies
Mijn relatie met een getrouwde man maakt me kapot (2)
Lees verder