De vraag
Hij komt te snel klaar
Beste Jolet,
Mijn man komt vrijwel direct klaar zodra wij daadwerkelijk gemeenschap hebben. Dit is een probleem geworden – ik raak gefrustreerd omdat het mij niet bevredigt. Hij wil het ook graag langer volhouden, maar dat lukt hem niet. We vrijen wel op andere manieren, maar ik heb een sterk verlangen naar ‘echte’ gemeenschap. Mijn man voelt mijn ongenoegen aan, en daardoor is ons seksleven voor hem niet meer leuk. Zo zijn we in een negatieve spiraal geraakt. Mijn man voelt zich schuldig en vindt dat het zijn probleem is, ik wil het liever zien als ons gezamenlijke probleem. Heeft u raad hoe hier samen uit te komen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Uw man heeft gelijk: de vroege zaadlozing is zijn probleem. Daar staat tegenover dat u óók een probleem hebt: u kunt de gemeenschap niet missen. U hebt ieder een ánder probleem. De enige oplossing hiervoor is ?- inderdaad – dat u er sámen mee aan de slag gaat. Doordat vroegtijdig klaarkomen een veel voorkomende klacht is, zijn er overal oplossingen voor te vinden. Kijk maar eens naar het tv-programma Beter in bed of zoek op www.nvsh.nl. Expres geef ik hier geen tips – het werkt namelijk veel beter als u die sámen opzoekt.
Ga dus met zijn tweeën achter de computer of voor de tv zitten. Of lees samen hetzelfde boekje. Als dit gevoelens van schaamte of schuld oproept, zoek dan de relativerende humor. Samen giechelen bij het uitvoeren van de tips zal u tot elkaar brengen. Ik hoop dat er snel een nieuwe, lossere sfeer in bed komt.
www.joletplomp.nl