De vraag
Hij komt maar niet klaar
De laatste tijd duurt het lang voordat mijn vriend klaarkomt. Misschien komt dat door zijn leeftijd, hij is begin zestig. Ik vind het prima om op een gegeven moment gewoon te stoppen, maar hij wil per se klaarkomen. Dat voelt voor mij als te lang doorgaan. Kan hij beter onderkennen dat klaarkomen niet altijd meer het eindresultaat is? Of moet ik meer geduld hebben?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Het eerste waar je vriend aan kan denken is de juiste stimulatie, zowel mentaal als fysiek. Durft hij op het goede moment te fantaseren over wat opwindend is? Veel mannen doen dat niet, uit respect of angst voor hun partner of ze vinden het zelf niet netjes. Ze ontzeggen zich net die lust die nodig is om over het point of no return heen te komen.
Fysiek is gemeenschap of orale seks soms minder secuur prikkelend dan met de hand. Doe dat samen zolang het leuk is en laat hem het zelf afmaken.
Patroonverandering kan ook helpen, bijvoorbeeld door niet samen opgewonden en orgastisch te willen worden, maar de aandacht op één van jullie te richten. Dat helpt ook om beter te herkennen wat opwindend is en de aandacht daarop te richten. En dan natuurlijk om de beurt, maar daar mag ook tijd tussen zitten.
Wordt het op termijn erger, in de zin dat klaarkomen steeds moeizamer gaat, dan is een gesprek met de huisarts zinnig. Die kan meedenken over de medische en psychische factoren (of bijwerkingen van medicatie) die kunnen leiden tot een vertraagd of uitblijvend orgasme.