De vraag
Hij is jonger dan mijn kinderen
Ik (63, vrouw) heb via een online spel contact met een jonge man (20) die voorzichtig heeft laten merken dat hij meer voor mij voelt. Ik heb dat zelf steeds weggedrukt, omdat ik vind dat het niet kan. Deze man is jonger dan mijn kinderen! Maar ik ben echt gek op hem. En hij op mij. Ben ik een slecht mens als ik hierop inga?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Het cliché wil dat regels niet opgaan in tijden van oorlog en in de liefde. Jong en oud, dik en dun, blauw en groen, alle mensen mogen het met elkaar doen.
Toch is het in de meeste heteroseksuele relaties zo dat de man twee tot drie jaar ouder is dan de vrouw – in alle culturen, over de hele wereld. Bij grotere leeftijdsverschillen gaat het meestal om een oudere man met een jongere vrouw.
Bij jou zou dat dus andersom zijn, en je schrikt daarvoor terug. Je vindt jezelf zelfs slecht als je zou ingaan op de avances van een jongere man. Is dat omdat je bang bent om niet normaal te zijn? En waar komt het principe vandaan dat je geliefde niet jonger mag zijn dan je kinderen? Daar hebben de meeste mannen met een jonge vriendin geen enkele last van.
Vraag jezelf af hoe het zou zijn om een relatie te beginnen met deze jongere man. Zou je schuldgevoel alles verpesten? Wil je liever alleen zijn dan dat je je eigen moraal verraadt? Of kun je over beide bezwaren heen stappen? Is dat laatste niet het geval, dan kun je altijd nog op zoek naar een man die iets ouder is dan jij.