De vraag
Het lukt niet om mezelf te helpen
Beste Jolet,
Na diverse problemen heb ik een chronische depressie met dissociatieve verschijnselen ontwikkeld; daarnaast heb ik last van stoornissen in mijn persoonlijkheid. Ik heb veel therapie gehad en gebruik antipsychotica. Ik heb nooit het gevoel mezelf te zijn, kan slecht tegen tegenslag en ben beperkt in mijn functioneren, in werk en privé.
Al jaren probeer ik mezelf te helpen, maar ik merk geen effect. Heeft het wel zin om met psychologie bezig te blijven? Doe ik er niet beter aan om dit te accepteren en er maar het beste van te maken? Ik heb een soort kwetsbaar evenwicht bereikt.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Ik vind het heel wijs dat u deze tegenstelling signaleert: streven naar verbetering kan zelfacceptatie tegenhouden. Elke psycholoog kent dit dilemma. Aan de ene kant kijken we naar wat beter kan, maar aan de andere kant weten we dat het rust geeft om mild voor jezelf te zijn en jezelf te accepteren zoals je bent en daar rekening mee te houden.
Het lijkt me dat u eraan toe bent om die acceptatie nu even voorrang te geven. U kunt daarbij profiteren van alle zelfkennis die u in de loop der tijd heeft opgedaan. Zo blijft u beter in balans.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp
Dit vind je misschien ook interessant
Advies
Veel verwijten van mijn dochter
Lees verder
Advies
Veel verwijten van mijn dochter
Lees verder
Artikel
Bij de coach: ‘Wat was je passie toen je 10 was?’
Door de juiste vragen te stellen, helpt een coach cliënten verder in hun ontwikkeling. In deze afle...
Lees verder
Artikel
Bij de coach: ‘Wat was je passie toen je 10 was?’
Lees verder
Artikel
Eet je vrolijk
Het feel-good-recept van de toekomst: makreel met bananenchutney. De natuur zelf verschaft ons nieuw...
Lees verder
Kort
Depressief mediagebruik
Is uw kind gewoon een beetje terneergeslagen doordat het aan het puberen is, of heeft het een depres...
Lees verder
Artikel
Depressief? Lagedrukgebied!
Waarom worden we onrustig als er storm op komst is? En is een flinke regenbui nu goed voor onze stem...
Lees verder
Artikel
Weer en wind
De bevolking van Alaska heeft een handige methode om te zien hoe koud het buiten is: open de deur en...
Lees verder
Advies
Mijn vriend is overal bang voor
Lees verder
Advies
Omgaan met een depressieve vriend
Lees verder