De vraag
Hij sms’te stiekem met een ander
Hi Wilbert,
Ik heb een week geleden mijn anderhalf jarige relatie met mijn vriend verbroken omdat we mijn inziens qua karakter niet bij elkaar passen. Ik ben een gevoelig persoon en hij kan heel hard optreden, wat me vaak pijn deed. We zijn allebei gescheiden en hij wilde een vriendschappelijke band met zijn ex, maar daar stond ik niet achter. Hij nam mijn gevoel niet serieus en daardoor belandde we altijd in discussie waardoor hij steeds zijn gelijk wilde halen en vervolgens was door het gekibbel de sfeer steeds verpest.
Ook vertrouwde ik hem niet meer. Hij heeft een paar keer ge-sms’t met een vrouw en de sms’jes gewist en mij daar niets over verteld. Ik merkte dat hij vaker informatie achter hield, ook over zijn ex. Ik ben er achter gekomen dat hij sms’te met een vrouw en daardoor heeft het vertrouwen een flinke klap gehad. Hij zei dat het niks voorstelde maar ik hou niet van stiekem maar van openheid en eerlijkheid in een relatie.
Na anderhalf jaar niet serieus te zijn genomen heb ik er een punt achter gezet, maar met heel veel pijn in mijn hart want ik hou nog van hem en hij ook van mij. Hoe kun je nou nog van iemand houden die je zo diep geraakt en gekwetst heeft en mij altijd alleen liet staan met mijn verdriet? Heb je hier een verklaring voor? Of misschien een advies hoe verder, want ik twijfel nu of ik wel de juiste beslissing heb genomen. Ik voel me zo verdrietig en leeg. Alvast bedankt voor je reactie.
Groeten Bo

Het advies
Beste Bo,
Wat heb jij een nare periode achter de rug en wat moedig dat je daar uit gestapt bent!! Dat je twijfelt over je besluit begrijp ik want je mist ook iets waar je aan gewend was, maar zo te lezen ben je met het beëindigen van die relatie niet over één nacht ijs gegaan. Zoek steun en troost bij je familie of vrienden voor het verdriet, maar hou je bij je besluit.
Denk eens goed na waarom je anderhalf jaar geleden op hem gevallen bent. Wat voegde deze man toe aan je leven? Of wat voegde de verliefdheid toe aan je leven? Waarom heb je anderhalf jaar lang je grenzen overtreden?
Ik lees je klacht, maar niet je behoefte. Wat zoek je, waar verlang je naar? Wat wil je van een partner? Houd daar aan vast en zoek van daaruit in de toekomst een partner die je vertrouwen geeft, die je serieus neemt en die de relatie wil die jij ook wilt.
Maar voorlopig zit je in je verdriet, neem daar de tijd voor. Een vuistregel is dat het in tijd even lang duurt als de helft van de tijd die je samen hebt doorgebracht, dus in jouw geval zo’n driekwart jaar. Misschien kun je in de toekomst – als je er weer eens aan toe bent – een uitgebreid profiel laten maken bij een goede dating-site, dat helpt in het vinden van de juiste antwoorden op mijn vragen. Je kunt ook tegen betaling van € 12,50 een online persoonlijkheidstest laten uitvoeren bij www.123test.nl, deze test geeft je veel informatie over hoe je in elkaar steekt, je kan daar ook weer over praten met anderen of een professional.
Veel succes en vriendelijke groet,
Wilbert Kok
• Leer je sterke en zwakke kanten kennen met de gratis persoonlijkheidstests op de site van Psychologie Magazine
• Relatie- en gezinstherapeut Wilbert Kok helpt u oplossingen te vinden vanuit het systeem dat u als gezin vormt. Meer over Wilbert Kok op www.wilbertkok.nl