‘Heb ik PTSS?’

De laatste maanden ervaar ik stressgerelateerde problemen zoals minder eetlust en afvallen, hartkloppingen, slapeloosheid, aanhoudende nervositeit en angst om ernstig ziek te zijn. Ik heb zelfs mijn studie tijdelijk op een lager pitje gezet omdat ik niet meer sliep zonder kalmeringsmiddelen. Inmiddels eet en slaap ik iets beter, maar heb nu last van een erg leeg gevoel, stemmingswisselingen en een erg laag zelfbeeld (dit lage zelfbeeld heb ik altijd al gehad).

Ik ben van mijn vijfde tot mijn vijftiende gepest op school en ben op mijn zestiende aangerand. Ik liet mijn emoties niet toe en trok me compleet terug, ik liet niet zien wie ik was en probeerde ‘onzichtbaar’ te worden. Daarna ben ik gelukkig opgebloeid en ging het me meer voor de wind.

Tot een paar maanden terug.
Hoe kan het, dat ik tien jaar na dato, nog steeds geen emoties en gevoelens bij die gebeurtenissen kan oproepen? Ik heb nooit eerder zo’n last van lege en sombere gevoelens gehad als nu. Het lijkt te ontaarden in een chronische somberheid. Heb ik PTTS? Hoe kan ik omgaan met mijn verleden zonder ‘erin te blijven hangen’ met alle depressieve gevoelens van dien?

Ons advies

Beste Annabel,

Het is heel goed dat je deze vraag stelt. Met deze klachten wordt nu eenmaal niemand geboren. De kans is inderdaad groot dat die het gevolg zijn van de pestervaringen in je jeugd. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat pestervaringen naast mishandeling en verwaarlozing, een van de beste voorspellers zijn van een negatief zelfbeeld en daaraan gerelateerde vormen van psychopathologie op latere leeftijd. Maar het is niet ondenkbaar dat ook de aanranding een bijdrage heeft geleverd aan het verdoofde gevoel, de somberheid, en de vermoeidheid die je beschrijft.
Om de diagnose PTSS te kunnen stellen moet je ook last hebben van zich opdringende gedachten en herinneringen aan de gebeurtenissen, ‘herbelevingen’ genoemd. Dat is nu waarschijnlijk niet het geval. Zorg in ieder geval goed voor jezelf, neem de klachten serieus en zoek behandeling. Daarvoor is het belangrijk dat je een juiste therapeut zoekt. Hierbij kan je denken aan cognitieve gedragstherapie, waarbij je aandacht schenkt aan je gedrag en aan je manier van denken. Of je kunt EMDR therapie (zie www.emdr.nl) overwegen. Hier richt je je op het verwerken van de herinneringen aan de pestervaringen en de aanranding door deze minder levendig en onaangenaam te maken. Gevoelens van onmacht en minderwaardigheid worden zo minder vaak en minder snel geactiveerd, en hierdoor voel je je beter. Zo reken je definitief af met de gevolgen van je verleden en ontstaat er ruimte voor een nieuwe start. Welke therapie het beste bij je past, kan je bespreken met je huisarts.

 

Expert

Ad de Jongh

Angst en psychotrauma

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Mindfulness: zen of onzin?

Mindfulness is mateloos populair, maar sinds kort klinken er kritische tegenstemmen. De effectivitei...

Lees verder
Artikel

Onthechten doe je zo

Wil je tegenslagen beter aankunnen? Je minder druk maken over wat anderen van je vinden? Volgens de ...

Lees verder
Advies

Geen liefde ervaren of geven

Lees verder
Artikel

‘Ik weet wat ik wil zeggen, maar het komt er gewoon niet uit’

Lees verder
Advies

Uit onzekerheid houd ik vaak mijn mond

Lees verder
Advies

Wat is een goede training tegen pesten voor docenten?

Lees verder
Artikel

Waarom blijf je een heftige ervaring soms als een film herbeleven?

Lees verder
Advies

Buitengesloten door de baas

Lees verder