‘Heb ik PTSS?’

De laatste maanden ervaar ik stressgerelateerde problemen zoals minder eetlust en afvallen, hartkloppingen, slapeloosheid, aanhoudende nervositeit en angst om ernstig ziek te zijn. Ik heb zelfs mijn studie tijdelijk op een lager pitje gezet omdat ik niet meer sliep zonder kalmeringsmiddelen. Inmiddels eet en slaap ik iets beter, maar heb nu last van een erg leeg gevoel, stemmingswisselingen en een erg laag zelfbeeld (dit lage zelfbeeld heb ik altijd al gehad).

Ik ben van mijn vijfde tot mijn vijftiende gepest op school en ben op mijn zestiende aangerand. Ik liet mijn emoties niet toe en trok me compleet terug, ik liet niet zien wie ik was en probeerde ‘onzichtbaar’ te worden. Daarna ben ik gelukkig opgebloeid en ging het me meer voor de wind.

Tot een paar maanden terug.
Hoe kan het, dat ik tien jaar na dato, nog steeds geen emoties en gevoelens bij die gebeurtenissen kan oproepen? Ik heb nooit eerder zo’n last van lege en sombere gevoelens gehad als nu. Het lijkt te ontaarden in een chronische somberheid. Heb ik PTTS? Hoe kan ik omgaan met mijn verleden zonder ‘erin te blijven hangen’ met alle depressieve gevoelens van dien?

Ons advies

Beste Annabel,

Het is heel goed dat je deze vraag stelt. Met deze klachten wordt nu eenmaal niemand geboren. De kans is inderdaad groot dat die het gevolg zijn van de pestervaringen in je jeugd. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat pestervaringen naast mishandeling en verwaarlozing, een van de beste voorspellers zijn van een negatief zelfbeeld en daaraan gerelateerde vormen van psychopathologie op latere leeftijd. Maar het is niet ondenkbaar dat ook de aanranding een bijdrage heeft geleverd aan het verdoofde gevoel, de somberheid, en de vermoeidheid die je beschrijft.
Om de diagnose PTSS te kunnen stellen moet je ook last hebben van zich opdringende gedachten en herinneringen aan de gebeurtenissen, ‘herbelevingen’ genoemd. Dat is nu waarschijnlijk niet het geval. Zorg in ieder geval goed voor jezelf, neem de klachten serieus en zoek behandeling. Daarvoor is het belangrijk dat je een juiste therapeut zoekt. Hierbij kan je denken aan cognitieve gedragstherapie, waarbij je aandacht schenkt aan je gedrag en aan je manier van denken. Of je kunt EMDR therapie (zie www.emdr.nl) overwegen. Hier richt je je op het verwerken van de herinneringen aan de pestervaringen en de aanranding door deze minder levendig en onaangenaam te maken. Gevoelens van onmacht en minderwaardigheid worden zo minder vaak en minder snel geactiveerd, en hierdoor voel je je beter. Zo reken je definitief af met de gevolgen van je verleden en ontstaat er ruimte voor een nieuwe start. Welke therapie het beste bij je past, kan je bespreken met je huisarts.

 

Expert

Ad de Jongh

Angst en psychotrauma

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Veel mensen, veel stress

In de trein en op de snelweg klagen we over de drukte, in de Kalverstraat en op popfestivals is ‘l...

Lees verder
Kort

Tactvol reageren in 5 stappen

Een smakkende collega, een vriendin die maar doorkletst, een logeerkind dat de tent afbreekt. Hoe tr...

Lees verder
Artikel

Ontspanningsoefening

Lees verder
Interview

Ik vergeef je

Lees verder
Verhaal

Kan ik langzamer leren leven?

Lees verder
Verhaal

Stress – herken de fysieke signalen

Lees verder
Artikel

‘Heerlijk om eindelijk verdriet te kunnen voelen’

Lees verder
Advies

Kan schematherapie me helpen?

Lees verder