De vraag
Ik kan niet goed samenwerken met mijn collega
Beste Fokke en Marleen,
Ik irriteer me aan een collega. Ik werk in een team van 9 mensen, waarvan iedereen zijn eigen taak heeft. Nu is het zo dat ik hoofdverantwoordelijk ben voor mijn taak en de collega waar ik me aan erger mij moet ondersteunen. Nu schuift ze alleen de meest simpele taken op mij af die vooral niet moeilijk zijn, maar wel veel administratief werk meegeven.
Ook is het zo dat hoe drukker het is hoe rustiger zij haar werk doet. Elke keer als ik hierover wil praten heeft ze het erg druk. Vooral met roddelen. Wat kan ik hieraan doen om te motiveren dat ze deze dingen zelf afhandelt zonder af te dwingen?
Vriendelijke groet,
Anoniem

Het advies
Beste Anoniem,
Wat vervelend dat je niet prettig kunt samenwerken met je collega. Ik kan me voorstellen dat deze situatie voor irritatie bij jou zorgt. Het lijkt erop alsof de taakverdeling tussen jou en je collega niet goed duidelijk is. Je geeft aan dat zij jou hoort te ondersteunen, maar blijkbaar ziet zij dit zelf anders. Dit zorgt ervoor dat de sfeer er onderling niet beter op wordt.
Ik denk dat er een hoop op te lossen valt als de taakverdeling tussen jullie beiden duidelijk afgebakend is. Is er een leidinggevende van jullie met wie je hierover kunt praten? Je zou hem of haar dan kunnen vertellen over deze situatie, waarna je wellicht met z’n drieën om de tafel kunt gaan zitten om jullie taken goed vast te stellen en te verdelen.
Mocht je het liever zelf met je collega willen regelen, dan zou je een overleg met haar kunnen afspreken. Het is dan handig als je dit goed voorbereid, zodat je duidelijk hebt wat je wilt zeggen. Geef op een rustige, duidelijke manier aan dat je de manier van samenwerken en de verdeling van taken op dit moment niet prettig vindt. En probeer in dit gesprek met haar af te spreken hoe jullie het beste kunnen samenwerken, welke taken zij doet, en wat jij doet.
En ten slotte is het voor jou ook belangrijk om goed om te gaan met de taken die je krijgt. Als je collega een taak op je afschuift, zoals je aangeeft, is het ook goed om af en toe ‘nee’ te kunnen zeggen. Geef dan aan dat je vindt dat dit een taak is die in haar takenpakket valt, en vraag haar vriendelijk om het zelf te doen.
Veel succes gewenst!
Fokke Kooistra
• Fokke Kooistra is senior trainer en coach bij trainingsbureau www.meereffect.nl. Hij werkt al jaren met Getting Things Done en heeft als manager ruime ervaring met het systeem.
Marleen Kruyswijk, ook senior trainer en coach bij www.meereffect.nl, staat bekend als ‘de ideale combinatie tussen warme aanmoediger en harde drill-sergeant.’
Deze maand beantwoorden zij graag uw vragen over slimmer werken en timemanagement
Meer lezen:
David Allen, Getting things done, Academic Service, € 24,95