De vraag
Mijn interne criticus stelt voortdurend eisen
Beste Fred,
Naast deze training ben ik ook bezig met meer in het hier en nu te willen leven en meer te genieten van het moment.
Waar ik last van heb is doordrongen te zijn van ‘wie ik zou willen zijn’, ‘wat ik zou willen bereiken’. Dit maakt mij onzeker en is een reden waarom ‘Vergroot uw zelfvertrouwen’ mij aanspreekt. Mijn interne criticus stelt dus steeds allerlei eisen waar ik nog aan moet gaan voldoen.
Maar ik ervaar het ook binnen onze samenleving bijvoorbeeld in relatie tot het opvoeden van mijn kinderen. Hoe kan ik mijzelf leren afsluiten voor al die eisen die ik ervaar?

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste cursist,
Uit je woorden maak ik op dat jij gewend bent om hoge eisen aan jezelf te stellen. In plaats van tevreden te zijn met het hier en nu breek jij je hoofd over de eisen die jezelf nog stelt wat betreft de toekomst. Het is je interne criticus die hier aan het werk is.
Eisende gedachten kunnen een manier zijn om je af te leiden van het voelen in het hier en nu. Door je eisen los te laten (meer te denken in termen van willen en voorkeuren) en je aandacht naar vandaag te verplaatsen (of liefst naar het hier en nu) ben je actief bezig met loslaten.
Probeer om dagelijks juist bewust stil te staan bij de gebeurtenissen, acties, gedachten etc. waar je trots op bent of dankbaar voor bent. Door jezelf te steunen geef je de interne criticus minder kans om zijn gal te spuien. Door ontspanningsoefeningen te doen kun je leren om meer bij het hier en nu stil te staan.
Groet, Fred
www.sterk-swaen.nl
Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de achtweekse online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk.