De vraag
De zwakke plek in de liefde
Beste meneer Solomon,
In het interview in het meinummer van Psychologie Magazine zei u : 'Depressie is de zwakke plek in de liefde, en omdat we liefde nodig hebben, kunnen we niet zonder depressie.' Wat bedoelt u met 'depressie is de zwakke plek in de liefde'?

Het advies
Andrew Solomon
Beste,
Wat ik daarmee bedoel is dat onze meest positieve en meest negatieve emoties onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Een deel van onze beleving van vreugde, is de verlichting van zorgen. De liefde is verraderlijk. We zien het als een puur positieve emotie, maar in feite is de liefde vaak pijnlijk. En een deel van de essentie van liefde is die pijn. We voelen pijn als we afgewezen worden in de liefde of een geliefde verliezen. Als dat niet zo was, zou de liefde niet de zoete, dwingende kwaliteit hebben die het heeft. Onze angst om een geliefde te verliezen dwingt ons voorzichtig te zijn, en om hem of haar te koesteren. Als we niet op verdriet zouden zijn voorbereid, als we het verlies niet zouden vrezen, zouden we niet vasthouden aan de liefde, en dan zou de liefde niet zo zijn als we haar kennen.
Andrew Solomon
Dit vind je misschien ook interessant
Artikel
Elektroshock beter dan pillen
Lees verder
Test
Hoe goed is de band met je moeder?
Lees verder
Kort
Tryptofaan tegen depressie?
Lees verder
Interview
Depressie-expert: ‘Een draaglijk leven is al mooi’
Lees verder
Artikel
Krijgt u genoeg daglicht?
Lees verder
Kort
Nieuwe training bij depressie
Lees verder
Advies
Mijn behandeling werkt niet
Lees verder
Advies
Sinds mijn ontslag ben ik depressief
Lees verder