De vraag
Bestaat ‘echte liefde?’
Ik ben nu 3,5 jaar samen met mijn partner. Ik zou best met hem oud kunnen worden, maar of ik daar op den duur gelukkig van word, weet ik niet. Ik heb het gevoel dat er iets mist, ‘echte liefde’.
Het soort waar boeken over geschreven worden, liedjes over gezongen en waar films over gaan. Ik heb eigenlijk nog weinig ervaring in de liefde. Hij is de eerste met wie ik een serieuze relatie en seks heb.
Ik wil het niet zomaar uitmaken, ik hou van hem en wil hem geen pijn doen. Ook ben ik bang dat ik geen andere man meer vind waar ik kinderen mee wil krijgen (of hij met mij).
En ik ben bang dat wat ik ook kies, ik uiteindelijk toch spijt krijg.
Eigenlijk is mijn vraag: bestaat er zo iets als echte liefde? Ik ben nooit echt verliefd op hem geweest, is dat belangrijk om een goede liefdesrelatie op te bouwen?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Na het lezen van je vraag stond het huilen me nader dan het lachen. Wat is er toch onnoemelijk veel leed in de wereld en hoe afgrijselijk moet het zijn om te twijfelen aan de liefde.
Om meteen duidelijk te zijn: ja, liefde bestaat. De verhaaltjes die ze ons vertellen in liedjes en boeken en films zijn waar. Maar in liedjes vertellen ze ons niet de hele waarheid.
Zes soorten liefde
In 1973 publiceerde de Canadese psycholoog John Alan Lee het boek Colours of love. Lee veronderstelde dat er zes verschillende soorten (kleuren) liefde bestaan. De erotische liefde, die meestal figureert in liedjes en boeken en films, waarbij twee mensen onmiddellijk voor elkaar vallen en elkaar nooit meer loslaten, is er een van.
Maar er bestaat ook zoiets als vriendschappelijke liefde, waarbij mensen vanuit wederzijdse waardering naar elkaar toegroeien. En pragmatische liefde, waarbij partners om zakelijke redenen besluiten om een duurzaam verbond aan te gaan (denk aan de gemeenschappelijke aanschaf van een huis). De andere vormen die Lee beschrijft zijn liefde uit veroveringszucht, uit minderwaardigheidsgevoelens en uit opofferingsgezindheid.
Bij mijn weten is nooit bewezen dat John Lee gelijk had, maar het tegendeel is ook niet gebleken. Dus, beste F., het ontbreken van verliefdheid bij jullie relatie, een kenmerk van de erotische liefde, betekent niet dat jullie niet van elkaar houden.
Misschien is jullie liefde wel pragmatisch. Niet zeker weten of je ooit een andere partner zult vinden om kinderen mee te maken, is een uitstekende basis voor een relatie.
Het is wel belangrijk dat je het leuk vindt om tijd met elkaar door te brengen. Als je niet tenminste eenmaal per dag denkt ‘Goh, dit is fijn’ als je bij elkaar bent, dan heeft het weinig zin om een relatie in stand te houden.
Waarom zou je? Het leven is maar kort. Je schrijft dat je van je vriend houdt. Dat is al heel wat. Maar hebben jullie een beetje fun samen? Zo niet, neem dan geen kinderen, zoek een andere man, ga terug naar start. Zo ja, ga met hem heen en vermenigvuldig je.
Bekijk ook de video ‘Hoe weet je of het échte liefde is?‘ met Jean-Pierre van de Ven.