De vraag
Ben ik overgevoelig?
Door lawaai (zoals op feestjes) word ik apathisch. En wat ik ruik aan mijn medemensen wil ik helemaal niet eens weten. Daarnaast heb ik altijd al een voorkeur voor de donkerte gehad. Maar sinds kort merk ik dat ik werkelijk hoofdpijn krijg van de zon.
Ik dacht altijd dat het kwam doordat ik de warmte van de zon niet kwijt kan, maar ook als ik het niet warm krijg van de zonneschijn, heb ik tegen de middag barstende koppijn. (waardoor ik ook redelijk apathisch word).
Is dit overgevoelig? En kan ik er iets tegen/aan doen? Kan die overgevoeligheid ook medisch worden vastgesteld?

Het advies
Expert
Marian van den Beuken
Expert hooggevoeligheid
Van de medische kant weet ik niet zoveel, dat zou je door een arts moeten laten onderzoeken. Maar wat ik wel weet, is dit: alles waar je aandacht aan geeft, dat groeit. Als je dus met je aandacht naar het lawaai gaat, dat krijg je er steeds meer last van. Als je met je aandacht naar de klachten gaat, worden ze steeds groter.
Als je snel last hebt van lawaai, is het goed om te zorgen dat je niet al te veel in lawaaierige omgevingen komt en kiest voor situaties waar jij veel gelukkiger van wordt. Misschien zijn lawaaierige feestjes en drukke kroegen niet echt iets voor jou. (Bedenk maar eens in wat voor situaties jij je juist wel fijn voelt).
Soms kun je niet voorkomen dat er lawaai om je heen is. Als je daar last van hebt, dan is het belangrijk om je aandacht naar binnen te richten. Stel je bijvoorbeeld voor dat er binnen in jou een heel fijn stil plekje is. En iedere keer als je er door het lawaai uitgetrokken wordt, breng je je aandacht weer op een vriendelijke manier naar dat plekje, zoals je een kind bij de hand neemt en naar een veilig plekje brengt: kom maar!
Je zegt dat je in dat soort situaties ‘apathisch’ wordt. Dat klinkt mij in de oren alsof je een natuurlijk beveiligingssysteem hebt. Je zenuwstelsel zorgt ervoor dat je in een staat komt waarin je het lawaai nog enigszins kunt hanteren. Beschouw het apathisch worden maar als een sein dat je iets moet ondernemen om het voor jezelf veiliger te maken. Jij bent de enige die er iets aan kan doen!