De vraag
Alles draait nu om de kinderen
Beste Rinze,
Voordat ik kinderen kreeg werkte ik altijd volgens strakke planningen en dat liep prima. Toen er kinderen kwamen heb ik dat moeten loslaten, het functioneerde niet. Eigenlijk draaide ik compleet om en werd – achteraf gezien – veel te gemakkelijk. Kinderen gingen voor alles, voor mezelf, m’n man en het huishouden.
Nu probeer ik al enige tijd te werken als freelance fotograaf, maar ik heb veel moeite om alles goed georganiseerd te krijgen. Naar mijn gevoel kom ik tijd tekort om mijn werk goed te doen, tijd tekort voor de kinderen, m’n man en het huishouden. Waarom kan ik het niet, terwijl zoveel mensen om me heen het wel voor elkaar krijgen?
groeten van Fotograaf

Het advies
Beste Fotograaf,
Dank je wel voor je vraag. Ik moet zeggen dat ik er veel in herken. Geloof me, je bent niet de eerste die het leven kan onderverdelen in de periode vóór en ná de komst van de kinderen. En als kinderen ergens goed in zijn, is ons als ouders te confronteren met onze soms wel erg grote hang naar structuur en planning. Eigenlijk wel zo goed dat ze het daar niet zo nauw mee nemen. En er is op zich niets mis met het verzetten van de bakens om iedereen aan zijn trekken te laten komen. Doe je het niet, dan loop je enorm de kans jezelf te forceren, met alle gevolgen van dien.
Ik denk dat het voor jou goed is om je af te vragen wat je nu precies probeert te bereiken. Bedenk daarbij vooral dat het merendeel van ouders van jonge kinderen dikwijls grote moeite heeft ouderschap en werk op een beetje ontspannen manier te combineren. Je denkt misschien wel allemaal mensen om je heen te zien die daarin lijken te slagen, maar dat kan best wel eens je eigen projectie zijn, want dat blijkt niet uit de cijfers die daarover bekend zijn. De meeste ouders (van met name jonge kinderen) worstelen dagelijks met het combineren van ouderschap, werk, hobby’s, sociale contacten, en noem maar op. Als je daarbij ook nog eens je ambitieniveau ten aanzien van je werk hoog opschroeft, leg je de basis voor nog meer teleurstelling, want dan doe je het bijna nooit goed.
Ik zou zeggen, kijk maar goed naar hoe je kinderen dat doen. Geniet van elk klein succesje, zowel in het huishouden als in je werk, en bouw daarop verder. En onthoud dat niemand aan het einde van zijn of haar leven zegt dat hij/zij harder had willen werken. In plaats daarvan zeggen mensen altijd dat ze meer tijd hadden willen doorbrengen met de mensen die ze lief hebben gehad.
Vriendelijke groet,
Rinze
• Veranderingscoach Rinze Terluin nodigt u uit op een nieuwe manier te kijken naar grote veranderingen in uw leven. Neem ook een kijkje op de website van veranderingscoach Rinze Terluin www.loslaten.nl