De vraag
Mijn baas verwacht te veel van me
Ik ben een paar jaar ziek geweest. Uiteindelijk heb ik tegen de bedrijfsarts gezegd dat ik weer aan het werk wilde, maar achteraf gezien was dat te vroeg. De oude functie die ik had kan ik geestelijk en fysiek nog niet aan. Ik wil me niet gelijk weer ziek melden. Mijn baas heeft echter aangegeven dat hij me misschien moet ontslaan omdat hij niet denkt dat ik op korte termijn mijn oude werk weer kan oppakken. Hoe maak ik hem duidelijk dat alleen al die dreiging me voortdurend stress geeft?

Het advies
Expert
Theo Compernolle
Stress en brein
Over je mate van werkbekwaamheid en de mogelijkheden die je werkgever heeft om je (tijdelijk) ander werk te geven kan ik niet oordelen. Als je in een groot bedrijf werkt kun je advies vragen aan de personeelsdienst, bedrijfsmaatschappelijk werk of bedrijfsarts. Je kunt ook bij je ziektekostenverzekering aankloppen om advies te vragen.
Er zit echter een hindernis in de weg van een goed gesprek met die mensen, zowel als met je baas. Je zinnetje ‘Hoe maak ik hem duidelijk dat alleen al die dreiging me voortdurend stress geeft?’ is een heel veel voorkomende valkuil! De kern van de zaak is dat het niet de situatie is die onze stress veroorzaakt, maar onze interpretatie van de situatie. Eenzelfde situatie, gaande van een file tot een ernstige ziekte, zal de een interpreteren als een onoverkomelijke ramp, terwijl iemand anders het ziet als een zware uitdaging. Meer hierover in mijn boek Stress: Vriend en Vijand of in een korte tekst over de stressbalans op www.brainchains.info (klik op de tab ‘Free texts’)
Als je denkt dat het de uitspraak van je baas is die je stress veroorzaakt, dan rijd je jezelf klem, omdat je met die interpretatie nooit een goed gesprek kunt hebben over de twee kanten van de zaak: wat goed is voor jou en wat goed is voor de zaak van je baas. Pas als je zelf je situatie anders interpreteert kun je een goed gesprek hebben met je baas. Dan pas kun je aan je baas vragen of je misschien getrapt geleidelijk weer aan het werk kan.
Je kent zelf het bedrijf en wat daar voor mogelijkheden zijn en je weet zelf wat je kunt en wat niet. Maak met die kennis een heel concreet stappenplan met een tijdlijn en leg het voor aan je baas. Verplaats je daarbij ook in zijn positie en probeer die te begrijpen. Leef je eerst in zijn situatie in en vraag je dan vanuit zijn positie af welke oplossingen er zijn. Dan heb je de meeste kans dat het een goed gesprek wordt. Zie ook mijn antwoord aan Edgar: Kan ik nee zeggen tegen mijn baas?.