Burn-out, depressie en voeding

Geachte mevrouw de Vries,
Ik heb vorige jaar burnout gehad. Nu nog steeds heb ik af en toe psychische problemen: angst, depressie, spanning, onzekerheid, regelmatig hoofdpijn en veel piekeren! Ik gebruik al een paar maanden omega 3-6-9 en regelmatig fruit en groenten. Graag uw advies.

Alvast bedankt!
Mimi



Dag Mimi,
Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar de relatie tussen factoren in de voeding en psychische stress. Ten eerste is het zo dat acute stress de eetlust vermindert en dat bij herstel de eetlust weer toeneemt. Daarnaast lijken anti-oxidanten in de voeding de stemming en het functioneren van de hersenen te verbeteren. Ook wordt een gunstig effect op depressie beschreven.

Anti-oxidanten is een groep van stoffen, waaronder ook sommige vitamines vallen. Ze komen veel voor in groenten en fruit. Ook n-3 vetzuren die veel in vis voorkomen lijken een gunstig effect te hebben. Het advies komt in elk geval overeen met de algemene voedingsrichtlijnen in Nederland om meer groenten en fruit en meer vis te eten.

Groeten,
Jeanne de Vries


  • Jeanne de Vries is voedingskundige en universitair docent bij de afdeling Humane Voeding aan de Universiteit Wageningen. Ze geeft onderwijs over voedingsgedrag en klinische voeding en doet onder andere onderzoek naar het verband tussen voeding en chronische ziekten.

  •  

     




    Jubileumaanbieding

    Login plusabonnees:

    Gebruikersnaam
    Wachtwoord