De vraag
Ik ben verliefd op mijn ex
Beste Jolet,
Ik ben al jarenlang verliefd op mijn ex, die een goede vriend van me is geworden. De verliefdheid is niet wederzijds, maar dat kan ik niet accepteren. Deze onbeantwoorde liefde is een flink pijnpunt voor me. Ik heb van alles geprobeerd om hem los te laten, maar niks helpt. Ik zou het heel erg vinden het contact te verbreken, omdat ik veel om hem geef. Het lijkt wel of ik vertrouwd ben geraakt met dit patroon van afwijzing. Toch krijg ik steeds meer behoefte aan een liefdespartner. Wat moet ik doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het is heel pijnlijk om verliefd te zijn op iemand die je gevoelens niet beantwoordt. De meeste mensen houden dit niet lang vol. Waarom bent u daar wel jarenlang mee doorgegaan? Als u dat weet, kunt u zich vrijmaken voor een nieuwe liefde. Misschien bent u zo bang om iemand dichtbij te laten komen, dat het u – onbewust – goed uitkomt dat u vrijgezel blijft?
Misschien helpt uw ex – net zo onbewust – mee om deze verliefdheid in stand te houden, omdat het hem een fijn gevoel geeft? Misschien bent u er – onbewust – van overtuigd dat niemand van u zal houden en durft u daarom geen echte geliefde te zoeken? Het kan helpen om het contact te verbreken; in elk geval kan uw ex dan het vuurtje niet meer aanwakkeren.
Het lijkt me in elk geval goed als u gaat werken aan meer zelfvertrouwen, alleen of met een therapeut. U bent heus een echte liefdespartner waard, net als iedereen! Misschien denkt u dat u zich alleen vertrouwd kunt voelen bij uw ex. Geloof me: echte liefde zonder afwijzing is veel intiemer dan deze vriendschap vermengd met een onbeantwoorde liefde.