De vraag
Hoe kom ik van mijn schuldgevoelens af?
Beste Jolet,
Ik voel me heel snel schuldig. Als ik een voorhoofdsholteontsteking heb, zegt een stemmetje in mijn hoofd: ‘Je kunt best werken, stel je niet zo aan.’ Op mijn werk voel ik me schuldig over projecten waar ik geen tijd voor heb, ook al is mijn baas het eens met de prioriteitstelling. Daarnaast ben ik een control freak – ik probeer altijd alle problemen voor te zijn. Mijn leven zou een stuk makkelijker verlopen als ik af zou zijn van misplaatste schuldgevoelens.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Dankzij deze combinatie van gewetensvolheid en perfectionisme kunt u ongetwijfeld goede prestaties leveren, maar al die stress is natuurlijk vervelend en ongezond. U hebt de eerste stap al gezet: zelfinzicht. Wilt u veranderen, dan moet u leren minder perfect te durven zijn. Probeer niet alle fouten te voorkomen, leer liever om ze vlotjes te herstellen.
Ga in onderhandeling met dat strenge geweten van u! Waarom zou u niet net als anderen ziek mogen zijn? Verwoord waarom uw leven niet zo zwaar hoeft te zijn. Word uw eigen beste vriend en gun uzelf wat meer plezier. Dit boek helpt om meer ontspannen te leren leven: René Diekstra, Ik kan denken/voelen wat ik wil.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp